Nem fogy rendesen a Kalasnyikov
Alig több mint egy hónap telt el azóta, hogy 94 éves korában meghalt a világ legnépszerűbb gépkarabélyának feltalálója, a hírek már arról szólnak, hogy a Kalasnyikov cég „az életéért küzd” – legalábbis a Financial Times megfogalmazásában.
A Kalasnyikov konszern tavaly 49 millió dollár (11 milliárd forint) veszteséget termelt, közölte a sajtóval Alekszej Krivorucsko, a fegyvergyártó cég új társtulajdonosa és vezérigazgatója. Krivorucsko elmondása szerint a cég munkatársainak csak 26 százaléka dolgozik a termelésben, míg az adminisztratív apparátus „felfoghatatlan mértékben felduzzadt”.
Az AK-47-esként is ismert fegyvereket gyártó cég haldoklása többek között annak köszönhető, hogy kimaradtak abból a 750 milliárd dolláros, tíz évre szóló fegyverkezési hullámból, amit Vlagyimir Putyin 2012-ben hirdetett meg. A Kalasnyikovot azért mellőzték, mert az orosz hadseregnek elsősorban rakétákra, illetve a légierejének fejlesztésére van szüksége, nem gépkarabélyokra.
Krivorucsko viszont komoly potenciált lát az indiai piacban, ahol az idén 50 ezer Kalasnyikovot szeretnének eladni. Ezt hátráltathatja, hogy Indiában a közbeszerzések rendkívül lassúak, valamint hogy az országban régóta forgalomban lévő, a FÁK-országokban gyártott olcsóbb verziókkal kell felvenniük a versenyt.
Az új vezérigazgatónak azonban erre is van terve, ami úgy hangzik, mintha nem is fegyverekkel kereskednének, hanem valami szerethető/vonzó fogyasztási cikkel: „agresszív marketingkampányokat” szeretnének indítani több országban. Az eladásokat tovább növelheti, hogy januárban 200 ezer sport- és vadászfegyver az Egyesült Államokba való exportálására kötöttek szerződést, valamint hogy a Rostec állami fegyvercég szerint Steven Seagalt próbálják becserkészni, hogy legyen a cég reklámarca.