Simán beülnénk egy idegen autójába
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Modern metrók, vonatok és buszok rohangálnak országszerte, de a tömegközlekedés soha nem lesz olyan kényelmes, mint az autó. Hiszen először el kell jutni egy megállóig, és gyakran csak több átszállással érünk el az úti célunkhoz. Ezért is akarja az Autohop csapata (a korábbi Zivi) népszerűbbé tenni a telekocsizást, mert jó esetben háztól házig elviszik az utast, aki egy kis szerencsével fullextrás Audival is utazhat.
Egyelőre nem túl népszerű ez a közlekedési forma, másfél év alatt százezer felhasználó próbálta ki, miközben a franciáknál nagyságrenddel többen élnek ezzel a lehetőséggel: négymillióan tekintik a telekocsit a tömegközlekedés alternatívájának. Tehát egy utazás előtt nemcsak a vasúti menetrendet nézik át, hanem megpróbálnak keresni valakit, aki ugyanoda megy autóval.
„Hogy növekedni tudjon a közösség, le kell dönteni a gátakat.” – mondta el Haidekker István, aki testvérével, Balázzsal építette fel a szolgáltatást. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a regisztrációnak egyszerűnek kell lennie, hanem a lehetséges felhasználókat is meg kell győzni arról, hogy megbízhatnak a másikban. Mégiscsak vadidegenek töltenek el egymással akár 5-10 órát is, az út hosszától függően. Ezt a célt szolgálja az Autohopon megjelenő Facebook-profil, az utas és az autó fényképe, és az ellenőrzött telefonszám is hitelesíti a júzereket. Így már mindenki könnyen el tudja dönteni, hogy kivel vállal közös utazást. A Haidekker fivérek elmondták, volt olyan is, hogy egy komplett olaszországi nyaralás résztvevői az oldalon találtak egymásra.
Bár annak lenne a legnagyobb haszna, ha a naponta ingázók is megosztanák egymással az autójukat, az Autohop nem erre vállalkozott, a messzebbre utazókat akarják összekötni. Az általuk megszervezett utak átlagos hossza 526 kilométer, és az emberek nagy része külföldre tart.
Látszólag pofonegyszerű az autósok és az utasok összeszervezése, de a háttérben komoly rendszerek dolgoznak. Ha csak azok találnának egymásra, akik ugyanúgy A-ból B-be tartanak, akkor nagyon kevés sikeres út lenne. Azért van szükség a profi térinformatikai algoritmusokra, hogy egy Londonból Debrecenbe utazó sofőr akár egy Bécsből Győrbe tartó utasra is rátaláljon. Ekkora távnál már az sem nagy extra, ha háztól házig viszi el az utasát.
„Van egy rendszeres felhasználónk, aki hetente ingázik Budapest és Graz között, és majdnem száz pozitív értékelése van. Amióta utasokat is szállít, több százezer forint útiköltséget spórolt meg.” - mondta Haidekker Balázs. A kocsival megtett utak költsége egy alsókategóriás autóval nagyjából 50 forint kilométerenként. Az Autohop 14 forintos kilométerenkénti árat javasol a sofőröknek, mert így három utassal már érezhetően csökkennek a költségek. Ezt nagyjából be is tartják, az átlagos díj ennél csak kicsit több, 16,3 forint. Az Autohop csapata úgy tudja, az utasoktól származó pénzt nem kell leadózni, mert az nem bevételnek, hanem költségcsökkentésnek számít.
A Magyarországról kiinduló nemzetközi utak szervezése közben a külföldi piacok meghódítására is jutott idő: az Autohop már a romániai növekedésen is dolgozik. Ott előnyösebb helyzetben lehetnek, mint idehaza, mert nagyon elterjedt a stoppolás és az utasok fizetnek is a sofőrnek. Nem egypólusú az ország, több nagyváros közt van rendszeres forgalom, és az utazásszervezés most főleg közösségi portálokon zajlik.
Hogy miből fog megélni az Autohop, ha a szolgáltatás ingyenes? Gondolkoznak prémium szolgáltatások bevezetésén. Lehetnek például kiemelt hirdetések azoknak a sofőröknek, akiknek nagyon fontos, hogy csökkenteni tudják az útiköltségüket. Az utasoknak jól jöhet a biztosítás arra az esetre, ha a sofőr esetleg meggondolná magát. Az online foglalás és a kártyás fizetés is hozhat némi bevételt, de ennek a megvalósítása távolabbi cél.