További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB) elkészítette éves internetjelentését [PDF]. A KPCB saját honlapja szerint olyan cégeknek segített elindulni, mint az Amazon, az EA, a Google, a Nest, a Netscape és a Twitter. A jelentés nem aprózza el: 164 diából áll, összeszedtük a legfontosabb megállapításokat.
A legfontosabb kérdés, hogy mennyivel több emberhez jut el egyáltalán az internet évente: a növekedés összességében lassul, ma már kevesebb mint tíz százalék évente, mobilon viszont nő (+20 százalék), tableten szintén (52 százalék). A mobiladat-forgalom 81 százalékkal nőtt ebben az évben, főleg a videózásnak köszönhetően.
Nő a mobil
Az új mobilt vásárlóknak ma már 30 százaléka okostelefont vesz, Kínában pedig már az internetfelhasználók 80 százaléka mobilról jön. A jelentés megállapítja azt is, hogy ugyan az okostelefonok ma már elérhető áron vannak, az adatforgalom díjai még mindig magasan vannak. A mobilforgalom pedig ma már a teljes internetes forgalom 25 százalékát teszi ki. Egy évvel ezelőtt ez még csak 14 százalék volt. Észak-Amerikában 11-ről 19 százalékra nőtt. A felhasználók a médiafogyasztásuk 20 százalékát töltik mobilon.
A médiafogyasztási szokásokra jellemző még, hogy a legtöbb képernyő előtt töltött időt a fejlődő országok produkálják (Indonézia, Fülöp-szigetek), több mint 500 perccel (8 óra). Ebben már benne van a tévé, a laptop és pécé, okostelefon és tablet is. Több országban a legtöbb képernyő már veri a tévét: Magyarországon a legtöbb időt a pécé előtt töltjük.
Az internetes reklámköltés idén 16 százalékkal nőtt: ebből a mobil 47 százalékos növekedést produkált, de még ezzel is csak 11 százalékát adja az egésznek. 2014-ben a Google felhasználónként számolt átlagbevétele hatszorosa a Facebookénak, ami viszont kétszerese a Twitterének. A mobilos pénzköltés legnépszerűbb módja az alkalmazásokon belüli vásárlás, a felhasználókat könnyebb rávenni, hogy egy-egy dollárt költsenek.
A jelentés szerint nem tartunk újabb Dotcom-lufi irányába: a látszat ellenére a startupok sokkal kevesebb kockázati tőkét tudtak összeszedni, mint a 2000-es évek cégei.
Átalakul a közösségi média
Az internetes üzenetküldés változóban van: ahelyett, hogy mindenkivel megosztanánk gondolatainkat a közösségi felületeken, inkább a barátainkkal beszélünk sokkal többet. Ez segítette elő a különböző appok növekedését is, a számok egész brutálisak. Az amerikában népszerű Snapchaten napi 1,2 milliárd üzenetet küldenek, az Vibert 100 millióan, a Whatsappot 400 millióan használják, utóbbit napi 50 milliárd üzenettel. Népszerű még a Line Japánban, a KakaoTalk Dél-Koreában és a Wechat Kínában, mindegyik szintén milliárdos napi üzenettel és milliós havi felhasználóval.
A több célú webalkalmazásokból inkább alkalmazásokra váltunk: olyanokra, amik egyetlen dolgot tudnak, de azt nagyon jól. Erre példa az is, hogy a Facebooknak ma már külön üzenetküldője van, a fotózáshoz meg ott az Instagram.
A legnagyobb közösségi médiáról jövő forgalmat még mindig a Facebook tereli (21 százalékkal), míg a Pinterest a forgalom csupán hét, a Twitter pedig egy százalékáért felelős. A Facebookon legerősebben megjelenő oldal a Buzzfeed (az oldal egyébként 2013-ra megháromszorozta egyedi látogatóit: havi 130 millió).és a Huffington Post, míg a Twittert a BBC és a New York Times uralja.
A streamelés a király
Átalakult a fogyasztás is: hatalmasat nőttek a hotelajánló, kereskedelemmel foglalkozó és étkezési oldalak. Újra átalakítja az internet a zeneipart is: 2013-ban most először csökkentek a digitális zeneeladások, míg a streaming 32 százalékkal nőtt – köszönhetően a felhőben lévő, többeszközös életmódnak. A fotók megosztása ötven százalékkal nőtt (így most 1,8 milliárd per nap), a legtöbb képért a Whatsapp és a Snapchat felelős.
Az első számú internetes tevékenység a szörfölés, tableten és mobilon is. Tableten viszont majdnem dupla annyit vásárolunk, mint mobilon, a szöveges üzenetek küldése pedig csak időnknek körülbelül 30 százalékát teszi ki.
Egyre több okostévénk van, de mindig kevesebb mint tíz százaléka az összes tévének ilyen. Cserébe az USA-ban egyre több tartalom elérhető kifejezetten mobil eszközökre is. A Youtube-csatornák pedig hatalmasat nőttek: a zenei területen például 166 százalékot. Ezzel összecsengően a Youtube-sztárok az új filmsztárok: a legismertebb játékkritikusának, PewPewDie-nak például 26 millió feliratkozója van, 230 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor.