67 milliárd dollár és 9 év után először vetették be az USA szupervadászgépét
Kilenc évvel a hadrendbe állítása után vetették be először éles akcióban az amerikai F–22-es Raptorokat. A 67 milliárd dollárból kifejlesztett repülőgéptípus a legdrágább hasonló projekt volt a Pentagon történetében, de az amerikai hadügy szerint olyan gép lett az eredmény, amit még csak hasonlítani sem lehet bármilyen „létező vagy tervezés alatt álló” harci repülőgéphez.
A gépeket az Iszlám Állam (IS) szíriai bázisai ellen vetették be még hétfőn. A támadás előtt a szíriai kormánnyal is egyeztettek, hogy a gépeknek még véletlenül se kelljen a küldetéstől független veszélyekkel törődnie. Az amerikaiak nem véletlenül tartanak a szír légvédelemtől, a légierő szaklapja fejlett védelmi rendszerként írta le az ott telepített föld-levegő rakétákat, és kiemelte, hogy az USA talán pont ezek miatt nem indított légi csapást az Asszad-rezsim ellen a szíriai polgárháborúban.
Az F–22-vel kapcsolatban kevés a nyilvános adat. Az biztos, hogy bár a körzetben szolgál még néhány típus (F–16-osok az amerikaiaknál, Rafale a franciáknál), a Raptorok a legfejlettebbek, mind észlelés, mind a célok megsemmisítése terén. A gépek csúcssebessége nagyjából 2500 kilométer óránként, hatótávolságuk eléri a 3200 kilométert, és akár 19,8 kilométer magasra is emelkedhetnek.
A gép a világ első ötödik generációs harci repülője, kiemelkedő manőverezőképessége és lopakodó technikája miatt elméletileg páratlan szerkezet. A korábbi tesztek során azonban többször is kiderül, hogy például közelharci szituációkban rendre alulmarad az amerikai légierő más típusaival szemben, ráadásul az egyenként 150-200 millió dollárba kerülő gépek levegőkeringtető megoldása sem sikerült hibátlanul elsőre. Egy időben az a hír járta, hogy a pilóták nem szívesen ültek a gépbe, mert attól féltek, hogy az megfojtja őket.