Brutális szupergéppel készült a Disney új filmje
A Disney egy 55 ezer magos szuperszámítógépen renderelte az egyik legújabb új animációs filmjét. A Hős6os című alkotás egy fiúról és felfújható robotjáról szól, akik barátaikkal megmentik a világot, de legalábbis San Fransokyót, az Amerika és Japán techközpontjaiból összegyúrt, fiktív várost.
Több tucat digitális eszközt használtak fel a filmhez, de a legjelentősebb újítás a Hyperion, a Disney saját fejlesztésű szoftvere volt, amelyet tíz emberük fejlesztett két éven keresztül. Mivel erősen kísérleti fázisban volt az eszköz, a filmet sokáig kétféle megoldással készítették párhuzamosan, hogy legyen egy B terv, ha beletörne a bicskájuk az eredeti elképzelésbe. Aztán tavaly júniusban arra jutottak, hogy túl sok energiát emészt fel ez a két szálon futó munka, ezért csak a bizonytalan kimenetelű tervvel folytatták.
Olyan volt, mintha vezetés közben építettük volna meg az autót
– mondta Andy Hendrickson, a stúdió technológiai igazgatója.
A szoftver elsősorban az animált jelenetek bevilágításáért felelt. Bár ez nem hangzik olyan izgalmasan a mozinéző számára, mint egy látványos digitális effekt, nagyon fontos és számításigényes feladatról van szó. A Hyperionnal hangolták össze a különböző forrásokból érkező fényeket, így azt, hogy az egyes jelenetek milyen színt kapnak és melyik részletük milyen megvilágításban látszik. A szoftver jelentősen felgyorsította a folyamatot, mert olyan komplex fényhatásokat tudtak vele szimulálni, amelyeket manuálisan nem tudtak volna előállítani.
Ehhez persze brutális számítási teljesítményre is volt szükség. A több mint 400 ezer napi feladatot (1,1 millió számítási órát) egy 500 ezer magos szuperszámítógép végezte, amely fizikailag négy különböző helyen lévő gépekből épült fel. Ezeknek a működését egy külön program, a Coda hangolta össze, hogy létre jöhessen San Fransokyo 83 ezer épületből, 260 ezer fából, 215 ezer utcai lámpából, 100 ezer járműből és több ezer statisztából álló világa.