A Facebook rácsapja az ajtót a politikusok orrára

2014.11.18. 15:56

Barack Obama második körös elnökválasztási kampánya úttörő volt abból a szempontból, hogy a Facebookon keresztül próbálta elérni a szavazókat. A módszer nem egyszerűen abból állt, hogy a demokraták zsákkal hordták a pénzt a facebookos reklámkampányokra, hanem készítettek egy alkalmazást, amivel a demokrata szavazók könnyebben elérhették az ismerőseiket az Obama-kampány anyagaival.

A Facebook azonban most egy szabályváltoztatással megakadályozza, hogy ilyesmi a 2016-os választásokon is megtörténjen. Teddy Goff, az Obama elnök kampányának digitális vonalát vivő igazgató szerint komoly változás ez, és ha ő mondja, higgyük el: az irányítása alatt 45 millió követőt szedett össze a Facebook-kampány, hogy az így összegyűjtött 690 millió dolláros kampánytámogatásról ne is beszéljünk.

A Goff és csapata által összedobott kampányalkalmazás tulajdonképpen csak annyit kért a programot eredetileg telepítő, mintegy 1 millió regisztrált Obama-szavazó felhasználóktól, hogy osszák meg az ismerőseik listáját a kampánystábbal. Ezt elég sokan engedélyezték, az így beérkező adatokat a kampánystáb összefésülte az adott régió választási névjegyzékével.

Obama kampányának vezetői azért a Facebookon kampányoltak, mert a kutatási eredmények szerint a fiatal szavazók már nem bíznak a tévében látott politikai hirdetésekben, viszont az interneten érkező kampányt befogadják, főleg ha az egy ismerősükön keresztül érkezik hozzájuk. A választásban végül alulmaradó Romney stábja is próbált a közösségi oldalon kampányolni, de csak egy hónappal a szavazás előtt láttak neki, el is késtek csúnyán.

A Facebook először 2014-ben vágta vissza az adatmennyiséget, amit a hasonló alkalmazások kiadhatnak. A mostani változtatás lényege, hogy az ismerőseink listáját elkérő program csak azon ismerőseink adatait kapja majd meg, akik szintén használják az alkalmazást, és engedélyezték, hogy az elérje a saját adataikat. Ez a változtatás idén április 30-án került be a rendszerbe, de a már létező programok egyéves haladékot kaptak.

Az egyik ilyen a Ready for Hillary, Hillary Clinton jelöltségi kampányát támogató alkalmazás. Ez egészen 2015. április 30-ig éri majd az el alkalmazást letöltő támogatók ismerőslistáját, utána már nem tudja követni a frissítéseket. A republikánusok a hírek szerint pont ezért már nem is nagyon erőltetik a facebookos kampányokat.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM