Sok mindenkitől lopott a Google?
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Egy eddig kiadatlan jelentés szerint a Google manipulálta keresőjének eredményeit hogy riválisai helyett a saját szolgáltatásait hozza ki jobbnak, ezzel "károkat okozva a felhasználóknak", írja a The Guardian. A jelentést azért hozták nyilvánosságra, hogy nyomást gyakoroljanak Brüsszelre, hogy az EU is megtámadja a Google-t a az inernetes keresőpiac monopolizálása miatt.
A szivárogtatók szerint a cég ügyeivel foglalkozó vizsgálatok 2012-es eredményeit azért nem hozták nyilvánosságra, mert a Google hatalmas összegekkel támogatta Barack Obama újraválasztási kampányát. Hogy ennek mennyi a valóságalapja, nem tudni, mindenesetre az amerikai FTC (Szövetségi versenyügyi hivatal) 2013 elején lezárta a Google-lel kapcsolatos vizsgálódását.
A Wall Street Journal birtokába került dokumentumok szerint a vizsgálatot lefolytató FTC-alkalmazottak is arra a következtetésre jutottak, hogy a Google eljárásai károsak, és nemcsak a felhasználókat, de az online konkurenciát is hátrányos helyzetbe hozzák. A Google ellen a különféle szolgáltatásokat rangsoroló Yelp, a Microsoft és saját keresője, a Bing, valamint a TripAdvisor és az Expedia utazási portálok emeltek panaszt.
Ami a jegyzőkönyvekben a legérdekesebb az, hogy úgy tűnik, a Google egy az egyben lenyúlta a Yelp, a TripAdvisor és az Amazon tartalmait, hogy saját szolgáltatásainak minőségét jobbnak állítsa be. Egy esetben az Amazonról szimplán átmásolta a felhasználói visszajelzéseket és értékeléseket egy termék adatlapjáról, és azt saját szolgáltatásainál alkalmazta.
Aki panaszkodott, hogy gyanúsan ismerős tartalom köszön vissza a Google szolgáltatásaiban, és jelezte a Google-nak, hogy hagyjon fel ezzel a tevékenységével (mármint a lopással), azzal fenyegették meg, hogy a cégük kikerül a keresési eredmények közül. Mindez az FTC jelentésben is szerepel. A Google szerint a jelentésben szereplő dolgokkal kapcsolatban az FTC nem kívánt sem eljárást indítani, sem azokkal tovább foglalkozni, így részükről lezártnak tekintik a dolgot.
Az európai versenyügyi bizottság elnöke, Margrethe Vestager viszont azt fontolgatja, vajon fel kell-e hivatalosan is lépnie a Google eljárásai miatt. Brüsszel 2011 óta vizsgálja az online keresőből a világ egyik legbefolyásosabb online cégévé vált Google tevékenységét.
Az üggyel kapcsolatban újabb információk láttak napvilágot, amiből az derül ki, hogy a fent említett megállapítások az FTC-vizsgálatot lefolytató alkalmazottak feljegyzéseiben szerepeltek, és ezek végül a vizsgálati anyagba nem kerültek bele. Az ok egyszerű: a vizsgálatok során több javaslat kerül beterjesztésre, melyek közül van olyan, amivel foglalkoznak, és van olyan, amivel nem. Ezekkel nem foglalkoztak. A vizsgálatot egyébként hat hónappal a feljegyzések elkészülte után zárták le, tehát hirtelen befejezésről szó sem volt.
A Google reakcióját változtatás nélkül közöljük:
19 hónapnyi, összesen 9 millió oldalnyi dokumentumot, és sok órányi meghallgatást felölelő kimerítő vizsgálatot követően az FTC munkatársai és biztosai egyaránt egyetértettek abban, hogy nem szükséges változtatni azon a gyakorlaton, ahogyan a Google rangsorolja és megjeleníti a keresési eredményeket. Kiderült, hogy tévesek a fogyasztóknak és a versenytársaknak esetlegesen okozott károkról szóló feltételezések. A vizsgálat két éve lezárult, azóta az emberek lehetőségei drámaian megnövekedtek arra, hogy infromációkhoz jussanak az interneten, a felhasználók több lehetőség közül választhatnak mint valaha.
A Google versenytársai pedig folyamatosan növekednek. Például a Yelp, mely “de facto helyi keresőmotornak” hívja magát, az elmúlt négy évben több mint 350%-os bevételnövekedést ért el. A TripAdvisor az internet “legnagyobb utazási márkájaként” hivatkozik magára, és az elmúlt négy évben majdnem megduplázta a bevételeit.” (Kent Walker, Google)