A világháború óta nem volt ekkora japán hadihajó
Hivatalosan is szolgálatba állt a japán védelmi erő legújabb hadihajója, az Izumo nevű helikopter-hordozó. A fejlesztéssel és a gyártással együtt nagyjából 1,2 milliárd dollárba, vagyis 327 milliárd forintba kerülő hajó első ránézésre repülőgép-hordozónak tűnik avatatlan, vagy épp kínai szemmel, de nem, a japánok ragaszkodnak ahhoz, hogy az Izumóról nem lehet majd merev szárnyú gépeket, például F–35-ösöket bevetni.
A hivatalosan akár 28 légijármű szállítására és kiszolgálására is képes Izumón a tervek szerint 7 tengeralattjáró-elhárító és két kutató-mentő helikopter állna csak készenlétben, és 470 fős személyzet áll majd a készenlétben a fedélzeten. A hajó amúgy 248 méter hosszú, 38 méter széles, a meghajtásról összesen 112 ezer lóerős, kombinált gázturbinás hajtómű gondoskodik.
A hajó elméletileg kifejezetten a térségben tapasztalt, megnövekedett tengeralattjáró-forgalomra adott japán válasz lesz, és bár hivatalosan csak védelmi célokat szolgál, nem mondhatni, hogy könnyített valamit is a híresen jó japán-kínai viszonyokon. A hajó amúgy önmagában is képes lesz tengeralattjárók felderítésére és elhárítására, de a szállított helikopterek segítségével nagyon kitágul a képesség hatóköre. „Repülőgép-hordozói Kínának vannak, az Izumot nem arra tervezték, hogy merev szárnyú gépeket szállítson. Japán eleve nem is gondolt arra, hogy a hajót repülőgép-hordozóként használja” – húzta alá az ország honvédelmi minisztere, Nakatani Gen.
Az Izumo az azonos nevű hajóosztály első hajója, már készül a második példány, a tervek szerint az 2018-ban áll majd hadrendbe. A japánok szerint ez a típus nagyon sokat segít majd békefenntartó missziók, illetve katasztrófák esetén, a fedélzetről például billenőrotoros repülők, Boeing V–22-esek is fel tudnak majd szállni.