Két hetünk lesz lemondani a tévét és a mobilt
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) bekeményített a fogyasztóvédelem területén, és augusztus 1-jén olyan új szabályokat léptet életbe, amelyek
Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló új rendelet szakmai és társadalmi egyeztetést követően született meg - mondta Karas Monika, az NMHH elnöke.
„Egy olyan új jogszabály született, amely teljes körű megoldást nyújt számos aggályos, az előfizetők érdekeit sértő kérdésben, valamint elősegíti az elmúlt 4 évben megjelenő szolgáltatói gyakorlat egységes és világos értelmezését, és az egyértelmű partneri helyzetek megteremtését a szolgáltató és az előfizető között.” - írta az NMHH.
A rendelet a vezetékes telefon, mobiltelefon, tévé- és internetszolgáltatás szerződéseire is kiterjed, és ezáltal a teljes magyar lakosságot,
Többek között módosul az általános szerződési feltételek (ÁSZF) szerkezeti felépítése, és annak több mindent kell tartalmaznia. Ennek hála az előfizetők könnyebben össze tudják majd hasonlítani a különböző szolgáltatók szerződési feltételeit, és saját szolgáltatójuk ÁSZF-jében is könnyebben eligazodjanak. A számlázásban újdonság, hogy a hívásrészletezőnek havonta egyszer ingyenesnek kell lennie, és az igénylés feltételeit a szolgáltatónak előre meg kell határoznia.
Olyan nincs többé, hogy egy halkan elmorzsolt ühümre szerződést kötnek
Megváltoznak azok a szabályok, amelyek a ráutaló magatartással történő szerződéskötésre vonatkoznak. A hatóság újraszabályozta, hogy mit vehet a szolgáltató a szerződéskötési szándék kifejezésének. Az NMHH jelentősen leszűkítette a határozott idejű szerződések egyoldalú módosításának lehetőségét is, mivel a határozott idejű szerződéssel nemcsak az előfizető, hanem a szolgáltató is elkötelezi magát meghatározott időre.
Ezentúl több időnk lesz kipróbálni a szolgáltatásokat, hogy azok valóban képesek-e azt nyújtani, amit a szolgáltató ígért nekünk. A mobiltelefonra és -internetre, műholdas és földfelszíni digitális tévére kötött szerződéseket 14 napon belül felmondhatjuk, és csak azt a forgalmat kell kifizetni, amit ez idő alatt elhasználtunk. A szolgáltatók nevetséges és indokolatlan többletterhet sem róhatnak a fogyasztóra, ha a szerződés lemondásával egy időben eszközöket (adsl-router, modem és egyebek) is vissza kell adni a szolgáltatónak.
A szolgáltatónak a szerződés megkötése előtt tájékoztatnia kell az előfizetőt, hogy a határozott idejű előfizetői szerződés teljes időtartama alatt milyen költségek merülhetnek fel, mert enélkül senki sem képes tudatosan választani.
Gazdasági libikóka
Az NMHH úgy látja, hogy a jelentős gazdasági súllyal rendelkező üzleti előfizetőket a szolgáltatók emberszámba veszik, a kisebbek azonban fokozott védelmet igényelnek. Az üzleti előfizetőkkel kötött szerződések esetén ezentúl meghatározó lesz az ügyfél mérete, melyben az alkalmazottak számát és az árbevételt kell alapul venni. A kisebb üzleti előfizetők esetén a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el az általános szabályoktól- írja az NMHH, és ehhez a szerződő felek akaratának egyeznie is kell. A jelentős nagyságú előfizetőknél mindkét fél nagyobb mértékben eltérhet a szabályoktól.