2,5 millió eurós befektetés az óriás léghajónak
Az Egyesült Királyságban készülő Airlander–10, a világ legnagyobb légi szerkezete nemcsak furcsa, fenék alakú formájával hívja fel magára a figyelmet: a gépet tervező Hybrid Air Vehicles (HAV) 2,5 millió eurós támogatást nyert az EU-tól a zöld közlekedési megoldásokra szánt pénzből. Korábban az Egyesült Királyság kormányától 3,4 millió fontot kaptak, 2 millió fontot pedig a Crowdcube nevű közösségi finanszírozási oldalon gyűjtöttek be.
Bár az Airlander–10 tényleg nagyon furcsán néz ki, rengeteg előnye van a megszokott repülőgépekkel szemben. Héliumot használ a levegőben maradásra, így akár napokig is ott lehet minimális üzemanyagköltséggel. A mozgáshoz is csak harmadannyi üzemanyagot használ, mint a mostani megoldások. Cserébe viszont jóval lassabb: maximális sebessége 160 kilométer per óra.
Gyakorlatilag bárhol le tud szállni, vízen is. Szén-dioxid-kibocsátása az eddigi legalacsonyabb a nagy légi járművek között, és 50 tonnányi terhet tud szállítani akár 2500 kilométerre. A járművet egyébként eredetileg kémkedési célokra fejlesztette az amerikai hadsereg, de a projekt leállt, és megvette a HAV. Ők viszont kereskedelmi felhasználásra gyártatának.