A múlt héten még 589 km/h-s sebességgel száguldott a kísérleti maglev vonat Japánban, kedden pedig már több mint 600 km/h-val döntötte meg a saját maga által felállított világrekordot. A szupervonat egész pontosan 603 km/h-val repesztett a Fuji lábainál, írja a BBC.
A maglev egyébként a lebegő mágnesvasút angol kifejezés rövidítése. A technikát ugyan már több mint negyven éve kipróbáltak a németek, de az iszonyú költségek miatt idáig csak egyetlen helyen, Kínában van közforgalomban, ahol egy 30 kilométeres szakaszon közlekedik a sanghaji repülőtér és a város között.
A tervek szerint a maglevet Japánban 2027-től használhatjuk majd, ahol Tokiót fogja összekötni Nagoyával. A 280 kilométeres távot mintegy 40 perc alatt tenné meg, még úgy is, hogy a közforgalomban 505 km/h-ra korlátoznák a sebességét. 2045-től pedig már Tokió és Oszaka között is száguldozhat a maglev, a két nagyváros közti menetidő így csupán egyórás lesz majd.
Csak a komolytalan összehasonlítás kedvéért: egy ilyen vonat, végig a csúcssebességen haladva Budapestről 10 perc 40 másodperc alatt érne Siófokra. Persze (csak egy kicsivel) reálisabban számolva, gyorsítást, lassítást, miegymást beleszámolva egy bő negyedórára is szükség lenne
– latolgattunk korábban.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a maglev a Déli pályudvar és Siófok közötti távot közel tizenháromszor gyorsabban tenné meg, mint egy átlagos, másodosztályú MÁV-os szerelvény – már ha nem számoljuk az átszállási időt, ami azért igénybe vehet néhány percet.
A japán miniszterelnök, Abe Sinzó vasárnap az Egyesült Államokba látogat, ahol egy New York és Washington között közlekedő gyorsvasút építését tervezik.