Emelkedj, parancsolta a hekker az utasszállítónak
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Egy amerikai IT-biztonsági szakértő (népszerűbb nevén hekker) állítólag 2011 óta dolgozik azon, hogy felderítse az utasszállító repülők biztonsági rendszereinek hibáit. Vagy, ha máshonnan nézzük, egy őrült saját bevallása szerint azzal szórakozik, hogy repülők informatikai rendszereit töri fel úgy, hogy azok közben utassal tele repülnek egyik városból a másikba. Minderről a Wired magazin írt először az FBI nyilvánosságra hozott nyomozati anyagai alapján.
Chris Roberts, a One World Labs munkatársa azt állítja, hogy többször is behatolt különböző gépek informatikai rendszerébe a fedélzeti szórakoztatóelektronikai rendszeren, és más, a székekbe szerelt csatlakozókon keresztül. Hagyományos esetben illetéktelenek ezekhez nem férnek hozzá, hacsak le nem csavarozzák a lyukat borító fedlapot. Roberts állítólag megtette, egy kábel segítségével rácsatlakozott a rendszerre, és ő azt mondja, hogy sikerült is biztonsági réseket felfedeznie.
A legkomolyabb eredménye (ismét csak állítólag), hogy ki tudott adni egy olyan parancsot, ami megnövelte az egyik hajtómű teljesítményét, mintha a pilóta akarta volna emelkedésre bírni a gépet. Mivel azonban csak az egyik hajtómű kapott ilyen utasítást, a gépen érezhetően oldalazni kezdett.
Robertset közben a United Airlines ki is tiltotta a járatairól, bár érdekes módon nem egy konkrét eset miatt, hanem azért, mert az egyik gépük fedélzetén ülve azon viccelődött egy twitteres posztban, hogy behatolt a Boeing 737-800-as gép rendszerébe, és épp arra készül, hogy viccelődjön kicsit, például az utastérben elhelyezett oxigénmaszkok bekapcsolásával.
Az eset elég súlyos lehet, bár amerikai szakértők óvatosságra intenek. Egyelőre nem arról van szó, hogy biztosan tudjuk, hogy Roberts átvette az irányítást a repülők rendszerei felett, csak azt tudjuk, hogy 2011 és 2014 között 15-20 alkalommal csatlakozott rá laptopjával az aktuális járat rendszerére egy sima hálózati kábel segítségével, és az FBI azt mondja, hogy Roberts azt állította, hogy egyszer sikerrel utasította a gép egyik hajtóművét valamire. A kiadott nyomozati anyagok szerint az sem lehetetlen, hogy Roberts a repülőgépek rendszerének virtuális másán ért el sikereket, vagyis valójában nem sodort veszélybe senkit a kísérletezéssel.
A nyomozás folyik, pár hónap, és talán többet tudunk majd. Az biztos, hogy a United Airlines repülési szabályzata nemcsak azt kéri, hogy az utasok ne részegedjenek le, vagy viselkedjenek erőszakosan, de azt is tiltja, hogy bármilyen módon is szórakozzanak a gépek informatikai rendszerével.