Lassan összeáll az új kínai repülőgép-hordozó
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Amerikai űrfotók alapján könnyen lehet, hogy a kínaiak alaposan felgyorsították a haditengerészetük fejlesztését. Az új fotókon két irányból jönnek a bizonyítékok: a szárazdokkokban felgyorsult a munka, egy kísérleti telepen pedig új katapultrendszer fejlesztése és tesztelése folyik.
Az egyetlen, jelenleg is szolgáló kínai repülőgép-hordozó ugyanis nem rendelkezik olyan katapultrendszerrel, mely a megfelelő erejű kezdőlökést tudná átadni a fedélzetről felszálló gépeknek, így azoknak a saját hajtómű-teljesítménye szabja meg, mekkora teherrel szállhatnak fel. Ez nem csak a fegyverzetet befolyásolja, de azt is, mennyire tudják üzemanyaggal feltölteni a gépeket, vagyis milyen messze juthatnak, mielőtt vissza kell fordulniuk, hogy újra feltöltsék őket.
A katapult helyett egy sánc van a felszállófedélzet végén, ez dob egy nagyot a gépen, ezt leszámítva csak a hajtómű az, ami gyorsítja a repülőt. Az amerikai hordozók egyik legnagyobb előnye az ott használt katapultrendszer, rajtuk kívül csak a franciáknak van ilyesmi a Charles De Gaulle-on, a kínaiakon kívül az oroszok is sánccal dobják fel a gépeiket a Kuznyecovról, de a britek új hordozója, a Queen Elizabeth is ezzel a rendszerrel épül (ezért nem is volt más lehetőségük, mint a méregdrága, de baromi erős F-35B-t választani a hajóról üzemeltetett harci repülőnek).
A kínaiaknak van már egy hordozója (és az új építését sem titkolják), egy szovjet időkben elkezdett, az orosz időkben be nem fejezett hajót legóztak össze másfél évtized alatt használható hordozóvá, de elég valószínű, hogy nem maradnak meg annál a rendszernél, amit ott kiépítettek.
Már csak azért sem, mert a repülő cápa becenevű Senjang J–15 ugyan fel tud szállni a Liaoningről, de túl nagy áldozatot kell hoznia a mutatvány érdekében. Az alábbi felvételen Dai Mingmeng kínai vadászpilóta gyakorlatozik még 2012-ben, akkoriban jött össze először a landolás a fedélzeten.
Az amerikai sajtó szerint az eredetileg félelmetesnek szánt J–15 (amelyet bizonyos források szerint az orosz Szu–33-as alapos tanulmányozása után kezdtek el fejleszteni a kínaiak) végleges változata nem is lesz annyira félelmetes, pont a katapult hiánya miatt. Amerikai szakértők szerint a gép egyszerűen nem lesz elég erős ahhoz, hogy számottevő fegyverzettel megpakolva emelkedjen fel a Liaoning síugrósánccal ellátott felszállófedélzetéről, ráadásul a gép hatósugara is lecsökken: 120 kilométeres körnél messzebb nem mehet a hordozótól.