![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Ez a hatalmas dömper önmagát vezeti
A Rio Tinto nevű ausztrál bányászcégnek új járműve van: egy hatalmas, önvezető teherautó, ami vasat és más anyagokat szállít Pilbara területén. A gépek napi 24 órát és évi 365 napot tudnak közlekedni. A 7 méteres teherautót a költségek csökkentésére, a hatékonyság és a biztonság növelésére építette a cég.
![GettyImages-451236632](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1024/10245/102456/10245611_d8217b7e9366cd42c4f18f1dde66bcdc_wm.jpg)
A gépet távolról irányíthatják a bánya dolgozói: Perth-ből, 1200 kilométerrel távolabbról. A fő cél, hogy a leginkább veszélyben lévő dolgozók terhelését csökkentsék: ha maguknak kell vezetni a gépet, extrém körülmények között dolgoznak, nagyon melegben, nagyon fárasztó munkát végeznek.
A Financial Times riportja szerint A Rio már most látja az önvezető teherautók fejlesztésének előnyeit. A tervek szerint havonta 200 millió tonna vasércet szállítanak, ezzel 500 munkaórát spórolnak évente. A cég vasércért felelős igazgatója, Andrew Harding szerint az önvezető teherautóflotta teljesítménye 12 százalékkal magasabb, mint a hagyományos flottáé, melynek oka az, hogy nincsenek munkaszünetek, hiányzások, műszakváltás miatti leállások.
![GettyImages-451236634](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1024/10245/102456/10245615_5485802e6350f12611bb6c6237956d51_wm.jpg)
Nem a Rio Tino az egyetlen cég, amelyik önvezető gépeket kezdett el alkalmazni, ilyeneket tesztel a BHP Billiton és a Fortescue is, viszont a Rio tart elől a fejlesztésben: az elmúlt három évben kezdték el tesztelni a gépeket, amelyekkel a héten végeztek. Ma 69 gép mássza a Pilbara emelkedőit.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)