Salamon
6 °C
14 °C

A Nokia meghódítaná a virtuális valóságot

2015.12.01. 10:04

A Nokia bejelentette, hogy mikor és mennyiért lehet majd megvásárolni a 2013 óta fejlesztett VR-kameráját. A tavaly júliusban bemutatott Ozo 360 fokos szögben, vagyis egy tér minden irányában egyszerre képes képet és hangot rögzíteni, jövő év elején érkezik, 60 ezer dollárba (majdnem 18 millió forintba) fog kerülni, és ez lehet a cég következő nagy dobása.

A Nokia számára a virtuális valóság lehet az a terület, amelyben újra megtalálhatja magát, miután hosszú szenvedés után kiszállt a mobiltelefon-piacról. A cég hálózati fejlesztésekkel foglalkozó részlege azóta is fontos szereplő a maga iparágában, de a Nokia Technologiesnak új stratégiára van szüksége. A területet tavaly szeptember óta irányító Ramzi Haidamus pedig az Ozo korai prototípusában látta meg a lehetőséget, hogy a cég egy még mindig fiatal, de nagyon gyorsan fejlődő területen újra piacvezetővé válhasson.

11813327 10152916821042397 4220259332219266148 n.png
Fotó: Nokia

Bár egyre többen próbálkoznak a VR-videókkal – például  olyan nagy médiumok is , mint a New York Times vagy a BBC –, még mindig nincs egységes, integrált felszerelés, csak hagyományos eszközökből összetákolt megoldások. Ezt a rést tömködné be a Nokia az Ozóval.  A kamerát 2016 első negyedévétől lehet majd megvenni, ami valóban elég jó időzítésnek tűnik, hiszen várhatóan robbanás előtt áll a VR-videók nézésére szakosodott eszközök piaca is: a Google olcsó Cardboardja, a Samsung Gear VR, a Playstation VR és a Facebook gondozásában készülő Oculus Rift mind vagy épp terjedőben van, vagy hamarosan elkészül. Emiatt megnőhet az igény a minőségi és szabványos tartalomelőállítás iránt is. Ha pedig  a Nokia valóban idejében le tud csapni erre az igényre, az ő megoldásaik válhatnak sztenderddé, és könnyen megkerülhetetlenek lehetnek.

Az Ozo legnagyobb dobása az élő monitorozás lehet, vagyis hogy a filmkészítők számára lehetővé teszi, hogy a VR-videókat is ugyanúgy láthassák felvétel közben, illetve  rögtön a helyszínen visszanézhessék, akár a hagyományosabb forgatások esetén. Ez egyelőre nem lehetséges, mert a teljes teret lefedő képek összeillesztése és navigálása nagyon számításigényes feladat. Az Ozo ezt azzal kerülné meg, hogy a készítők egy VR-sisakkal valós időben követhetik a nyolc kamera által rögzített VR-képet. Ezzel sokkal rugalmasabbá válhat a VR-filmkészítés.

Bár a profiknak szánt változat  Haidamus  szerint se olcsó, az elnök szerint már a kezdetektől gondolnak arra, hogyan tehetik elérhetőbbé szélesebb körben. Egyrészt azzal, hogy lehet majd bérelni tőlük, akár a profi filmes kamerák és más felszerelések esetében. Másrészt terveznek egy olcsóbb, lecsupaszított változatot is.