Aprócska szigeten indulhat az okosautók forradalma
Az ezeréves parlament által kormányzott Man-szigeten elszántan őrzik a múltat a turisták kedvéért, lovaskocsikkal is végigjárhatjuk a festői vidéket. Eközben azonban Phil Gawne közlekedési miniszter nagy erőkkel dolgozik egy futurisztikus projekten. Azt szeretné elérni, hogy teljesen önjáró robotautók is megjelenjenek az utcákon.
A környék ideális terep lenne egy robotautós kísérlethez, mert az 52 kilométer hosszú és 22 kilométer széles szigeten csupán 500 kilométernyi úthálózat van. Igazán nem lenne nagy feladat részletes 3D térképet készíteni minden egyes szegletéről. A 90 ezer fős populáció szállítása sem rejteget óriási kihívásokat. A terv kritikusai csupán arra hívják fel a figyelmet, hogy a kontrollált környezetben lebonyolított teszt senkit sem fog meggyőzni arról, hogy a robotsofőrök jól teljesítenek a német sztrádákon száguldozó szuperautók közt, az isztambuli csúcsforgalomban, vagy a kanadai telekre jellemző hatalmas hósesésben is.
Gawne tervének központi eleme, hogy már a nyár elején életbe lépteti a robotautókat támogató szabályozást. Könnyen belátható, hogy a nagyobb országokban már a bürökrácián elcsúszna az autóipar nagy álma, éveken át tologatnák az aktákat egyik hivataltól a másikig. Ahol már futnak a közutakon tesztek, ott a szabályozó hatóságok általában szigorú feltételeket állítanak fel. Például arról, hogy az önjáró autók miként, mely utakon jelenhetnek meg. Vagy éppen az autonómiájukkal kapcsolatban, hogy legyen-e kormány és pedál az algoritmusok által vezérelt járműben.
A Man-sziget kormánya több gyártóval is tárgyal. A nagyszabású tervnek részben az is az oka, hogy a pinduri sziget nem engedhet meg magának egy államilag üzelemtetett tömegközlekedési szolgáltatást. És persze az imázsnak is jót tenne, ha nem csak a lovaskocsik jutnának az eszünkbe a Man-szigetről.