![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Szétlőttük a falat a Hololens valóságában
További Tech cikkek
Pár hónapja kapható a Microsoft Hololens kiterjesztettvalóság-sisakja, amely a háromdimenziós grafikát a minket körülvevő világra rajzolja rá, de még nem rohamozhatták meg a vevők a boltokat, hogy beszerezzenek egyet. A most kapható fejlesztői változat ugyanis 3000 dollárba, azaz közel 900 ezer forintba kerül. Nem könnyű hozzájutni, de a bécsi Pioneers fesztiválon sikerült a fejünkre húzni egyet.
A Hololens sisak nagyon könnyű, a súlya alapján alig érzem, hogy hogy a fejemen van. Persze a szemem elé lóg egy áttetsző műanyagból hajlított lemez, mint valami spéci motoros szélvédő, és az előttem lévő falon látom a játék kezelőfelületét, tehát biztos lehetek abban, hogy a kiterjesztett valóságban járok, ahol nem minden az, aminek látszik.
![A Hololens foltokban rajzolja fel a virtuális objektumokat a helyükre, nincs hagyományos tévézős érzésünk, hogy egy téglalapot nézünk. A demó külső szemlélését segíti tévé bal felső sarkában látható, hogy sikerült átlőnöm a falat.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1183/11839/118390/11839068_2306481a9a022ae9321634cae9c16e6b_wm.jpg)
A Microsoft robotvadászós demóját próbálhattam ki, ebben egy csövön át szürke kis robotok érkeznek valahova az engem körülvevő térbe. Kézzel kell levadászni őket, a sisak előtt kell a levegőbe csípni az ujjammal, pontosan ott, ahol a robotokat látom. Izzasztó, mint a Nintendo Wii, de sokkal izgalmasabb, mert nem egy kijelzőre korlátozódik a játéktér.
A virtuális robotok könnyen elbújnak, mert viszonylag szűk a Hololens látótere. Gyakran körbe kell nézni, hogy vajon hová vannak felrajzolva. Nagyon furcsa érzés, és néhány perc kell megszokni, hogy az áttetsző műanyagon át szinte a teljes előttem levő teret látom, de a Hololens ebben csak egy viszonylag szűk területre tud dolgokat rajzolni.
![Csipp - már el is kaptam a robotot.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1183/11839/118391/11839180_c595ed8bf03dc618115e4a43a62bca65_wm.jpg)
Amikor nem találom el a robotokat, és csak úgy a levegőbe csípek, akkor sajnos a lövés átrobbantja az előttem lévő fehér falat, és az a fal ezután már mindig egészen úgy néz ki, mintha a valóságban is át lenne lőve. Még látható, hogy kamu rajta a sérülés, de világítási és árnyékolási trükkökkel, kicsit kontrolláltabb környezetben (vagyis egy erre kialakított szobában, nem egy nyüzsgő kiállításon) elérhető lesz a várt hatás, hogy a játék és a tér teljesen összemosódjon.
Németországban és Ausztriában ez az egyetlen darab
– mondja Alexader Werlberger, a HoloLight műszaki igazgatója a Hololens sisakjukról. Már egy saját játékot fejlesztenek a spéci megjelenítőre, a klasszikus hídépítős játékot portolják a szobánk terébe, amelyben leszakad az építményünk, ha a rossz konstrukció nem bírja el a rajta áthaladó járműveket. Ebből még nem mutattak demót, de azt mondják, hogy nyár végére elkészül a prototípus, amit az augusztusban Kölnben megrendezésre kerülő GamesCom kiállításon szeretnének is bemutatni a nagyközönségnek.
Werlberger csapatának nagy része az egyetemen találkozott, és korábban kutatóként találkoztak másféle 3D megjelenítőkkel. Összedobták a pénzt a sisakra, és nyitnak a fogyasztói piac felé. Még nem végeztek az egyetemen, de már befektetőket keresnek, hogy többet tudjanak foglalkozni a Hololensre való fejlesztéssel. Bőven van idejük, mert háromezer dollárért ép eszű ember nem fog ilyen sisakot venni, és a végleges, fogyasztóknak szánt változat csak nagyjából másfél év múlva jelenik meg, valószínűleg jóval olcsóbban.
A Hololensre való fejlesztésben az a legnagyobb kihívás, mondta Werlberger, hogy ebben még senkinek nincs tapasztalata. Nincsenek erről szóló fórumok, alaposabb leírások, ezért a más platformra való fejlesztéshez képest elképesztően sok időt emészt fel a hibakeresés és a javítás.
Jelen pillanatban a virtuális valóság sisakokkal - HTC Vive, Oculus Rift - sokkal könnyel elmerülni a játékélményben, mert azoknál a kijelzőt körülveszi egy keret, és nem látjuk a valódi valóságot, csak a virtuálisat, és ezek miatt nincs hiányérzetünk. A Hololens élménye lenyűgöző, és a jövő legjobb játékélménye egyértelműen a virtuális és valós világ összemosása lesz, ehhez azonban meg kell oldani, hogy a teljes látómezőnkben megjelenjenek a virtuális objektumok.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)