További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A dizájn és az okosfunkciók mellett a tévégyártók leginkább azt szokták kiemelni, ha egy készülék élethű színeket tud mutatni. Az igazán fekete fekete például olyan dolog, amire büszke lehet a cég, amelyik eléri, de annyira, hogy akár egy egész kampányt fel lehet húzni a dologra. Az LG 2016-os OLED technológiájú 4K tévéiben például ez most állítólag annyira jól sikerült, hogy a cég hazánk legsötétebb egű környékén, a zselici Csillagparkban mutatta be a négy új tévéjét.
De mielőtt erre rátérnénk, szeretném gyorsan elmondani, hogy szerintem mi a legnagyobb nóvum: az LG idéntől olyan típusjelöléseket használ, amelyeket földi halandók is meg tudnak jegyezni. Négy kategória van, a B6, a C6, az E6 és a G6, ahol a betű és a szám is könnyen értelmezhető:
- B - az LG szerint Business, de valójában Belépő, ez a legkevésbé flancos, cserébe a legolcsóbb változat.
- C - Curved, vagyis hajlított. Pár évnyi hajlításőrület után idén csak egy ilyen tévé van a portfólióban, igaz, az két méretben.
- E, mint Eeeez már majdnem a csúcs, igazából megjelenítési technológiában nem, csak méretben és a hangrendszerben (no meg a távirányítók számában) tér el a csúcsmodelltől.
- G - Great talán, a lényeg, hogy ez a csúcs.
És ha minden igaz, ez mostantól így is marad, a betű utáni szám a megjelenés évét jelzi, most ugye 2016 van, jövőre, tehát jöhet a B/C/E/G hetes.
Tehát, a fekete. A bemutatón a tökéletes feketét emelték ki legfontosabb tulajdonságként az LG munkatársai, és ez nem is olyan meglepő. Az LCD-tévé mára mindenki számára elérhető technológia, így mindenki tisztában lehet a korlátokkal, például a háttérvilágítás miatt a fekete színeken megjelenő felhősödéssel. Ezt az OLED technológia azzal szünteti meg, hogy nem a képernyőt magát (vagy egyes részterületeit) világítják meg, hanem minden képpont külön fényforrásként jelenik meg, így nincs fényszivárgás, akár két, egymással szomszédos képpontnál is megoldható, hogy az egyik tök fekete (mert ki van kapcsolva), a másik meg akármilyen másik színű. A hagyományos LCD-ken ez úgy néz ki, hogy ha a fekete képernyőn van valahol egy fehér pont, az nem pontként látszik, hanem fényudvarral körbevett foltként. Ez az, amit az OLED-nél eltüntettek.
Ez nagyjából ugyanazt az élményt adja, mint mikor évekkel ezelőtt először láttunk Full HD felbontású felvételeket az akkori, mára bántóan egyszerűnek tűnő LCD- és plazmakijelzőkön. Elképesztően valósághű a kép, de ez a minimum, ha az ember egymillió forint felett fizet egy tévéért.
Igen, ez a csúcskategória, 4K, 3D, OLED, 55 és 65 hüvelykes képátló (kivéve a csúcsmodell, mert ott 65 és 77, nyilván csillagászati áron), szóval ezért komoly összegeket kérnek. A B6 kisebb, 55 hüvelykes változata a legolcsóbb, ez 1,2 millió forint körül van, míg a jelenleg hazánkban kapható legdrágább modell az E6, ez 2,2 millió forint, de ez a nagyobb, 65 hüvelykes változat.
Érdekesség, hogy a négy kategória csak kevés igazán lényeges dologban tér el egymástól. Az egyik különbség, hogy a csúcsmodell G6-ban van a legkomolyabb hangrendszer, de a másik háromhoz is harman/kardon rendszer jár. Szintén csak a G6-ban van az a lehetőség, hogy a tévé talpát 90 fokkal elfordítsuk a hosszanti tengelye körül, vagyis a tévéképernyő alá hajthatjuk a talpat - ez akkor jó, ha a falra szeretnénk szerelni a készüléket. Az E6 és a G6 ultravékony kijelzőjét egy óriási üveglapra szerelik rá (ezt a cég Picture-on-Glassnek hívja), ez a merevítésen túl dizájnelem is, a képernyő körül túllógó és körbefutó üveg miatt a készülék dísztárgynak sem utolsó, akár kikapcsolt állapotban is. A két olcsóbb változatot ennél egyszerűbb hátlappal szerelik, ugyanakkor azoknak szinte alig van pereme - ízlés dolga, kinek melyik jön be jobban.
De hogy a különbségek mellett arról is essen szó, hogy milyen újdonságok kerülnek bele a tévékbe, mondok három érdekesebbet. Az egyik, hogy az okostelefonunk képernyőjének átküldése továbbfejlődik, most már bizonyos alkalmazásokat is indíthatunk a tévé távirányítóját használva. Ezt igazából majd az éles tesztnél fogjuk kipróbálni, de mindenképpen érdekes elgondolás, hogy elolvashatjuk a leveleinket vagy akár telefonálhatunk is a tévén keresztül.
A másik újdonság a Magic Zoom nevű nagyító: ha ezt bekapcsoljuk, a mozgásérzékelős távirányító segítségével kiválaszthatjuk a képernyő egy területét, ahol a bemeneti forrás minőségétől függően akár 3-5-szörös nagyítást is elérhetünk. Ez persze érdekesség inkább, mint napi szinten használt funkció, és a nagyított területen akár egy 4k-s videó is furcsán darabosnak tűnhet, de mindenképpen jó induló a “mihez kezdjünk a mozgásérzékelős távirányítóval” című versenyben.
A harmadik pedig az, hogy az LG új tévéi mind támogatják a HDR10 és a Dolby Vision HDR elnevezésű technológiákat, vagyis amellett, hogy akár egymilliárd szín megjelenítésére képesek, sokkal jobban kezelik a képernyőn megjelenő, túl sötét, vagy épp túl világos jeleneteket, és a pont jó fényesség is szebbnek tűnik - pont úgy, mint mikor ön a telefonján bekapcsolja, hogy HDR-ben készítsen képeket a fényképezőgép.
A négy típus közül három, a B, a C és az E már kapható hazánkban is, a csúcsmodell G6-ra év végéig kell várni.