Soha többé nem kell egyedül utazni
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Szeptemberben hazánkban is elindult az Opel OnStar szolgáltatás, és az autósok egyetlen gombnyomással segítséget kérhetnek. Ez nem csupán baleseti segélynyújtást jelent, hanem akár azt is megtudhatjuk, hogy a műszerfalon villogó sárga led milyen hibát jelez, vagy azt, hogy hol találunk a közelben élményfürdőt.
Nagyjából úgy működik ez, mint az okostelefonokon a Siri vagy a Cortana, de azért van itt egy lényeges különbség.
A kérdéseinkre nem robotok, hanem emberek válaszolnak, akik megértik a problémáinkat, és úgy reagálnak, ahogyan egy gép nem tudna
- fejtette ki Pálfy Barnabás, az Opel OnStar szakértője, mielőtt magunk is kipróbálhattuk volna a legfrissebb Zafira egyterűekben a szolgáltatást. A call centerben dolgozó tanácsadók figyelik az időjárási helyzetet és más külső körülményeket is, hogy pontos információval láthassák el a sofőrt, amikor megnyomja a feje fölött középen elhelyezett kék gombot.
A tanácsadók távolról leolvashatják az autó műszaki állapotát, amennyiben ezt a tulajdonos engedélyezi, így akár az olajszintről vagy a kerekekben lévő nyomásról is információt kaphatunk menet közben. A keresett úti célt, vagy mondjuk egy közeli szerviz elérhetőségét le tudják küldeni a sofőrnek, hogy egy gombnyomással odanavigálhasson, vagy felhívhassa őket.
Ezzel akadályozzák meg, hogy az ott dolgozók kémkedni tudjanak a felhasználók után, és ha bárki lekéri ezt az adatot, arról a sofőr is értesítést kap. Akár maszkolni is lehet a földrajzi helyzetet, hogy az autó többi használója - családtagok, üzlettársak - se lássák, hogy merre járunk. Ezeket az információkat persze a tulajdonos is meg tudja nézni, a szolgáltatáshoz tartozó appban, vagy az OnStar portálon regisztrált fiókjában.
Telefonos kapcsolat
Ebben sajnos nincs benne az OnStar valószínűleg legnépszerűbb extrája, hogy wifi hotspotként is tud működni. Ez egyelőre - jogi okokból, mivel az OnStar nem nyújthat netszolgáltatást - nem elérhető, de a cég távközlési partnere, a Vodafone hamarosan előáll az ajánlataival. Úgy tudjuk, hogy ez kedvezőbb árazású lesz a hétköznapi mobilnetes csomagoknál, mivel nem tudjuk olyan szabadon használni, mint a mindig magunknál tartott okostelefonok netkapcsolatát.
Amíg nincs mobilnet, addig be kell érni az OnStar app által nyújtott mókákkal, például azzal, hogy távolról kinyithatjuk az ajtókat. Kádár András, az Vodafone M2M szakértője néhány jó példát is felhozott arra, hogy ez mire jó: nem kell odasétálni az autóhoz, ha egy barátunk be akar tenni valamit. De vannak olyan országok, ahol a kereskedők kimondottan erre építik a házhoz-, vagyis inkább autóhozszállítási szolgáltatásukat - odaviszik a megrendelt árut az autónkhoz, és beteszik a csomagtartóba. Csak arra kell odafigyelni, hogy az ablakok legyenek feltekerve, mert a távirányítós ajtózár azokat nem húzza fel automatikusan.
Az app segítségével egy térképen megkereshetjük a laparkolt autónkat, de ez a funkció még nem túl kifinomult. Az Opel budaörsi székházánál az volt a feladat, hogy mobillal mérjük be a tesztjármű helyzetét, de mi perceken át bolyongtunk az épület körül, mert a térképen nem látszik a saját helyzetünket ábrázoló kék pötty, és gyalogos navigációt sem indíthattunk a cél felé. Így jobb híján távolról bekapcsoltuk a dudát, minden környékbeli örömére, hogy a brutál hangerejű tülkölés alapján rájöjjünk, a kerítés túloldalán vár ránk az egyterű.
Halló? Itt a tolvaj beszél
Az OnStar a lopás ellen is használható, hiszen a rendőrség a bejelentést követően lekérdezheti az autó földrajzi helyzetét, sőt, a fedélzeti kommunikációs rendszer segítségével akár a sofőrrel is kapcsolatba léphetnek. Az Egyesült Államokban az eltérő jogi szabályozás miatt akár menet közben is blokkolhatják az autót, persze nem satufékkel a sztráda közepén, de a megállást kikényszeríthetik. Nálunk csak akkor aktiválható az indításgátló, amikor a tolvaj először megáll.
Baleset esetén pedig az OnStar központjából lekérdezhető számos olyan adat, amely az autó állapotára enged következtetni: a légzsák állapota, a sebességváltozás legnagyobb mértéke, az ütközés iránya, a borulás és az autó helyzete. Az OnStar rendszerében még egy vészhelyzet esetén értesítendő kapcsolattartót és a telefonszámát is meg lehet adni. Az OnStar callcenteresei, ha vészriasztás senki sem reagál a kérdéseikre, automatikusan értesítik a hatóságokat.
Persze az OnStar csomag extra tartozék, még olyan autóknál is, amelyekért újonnan 8-9 millió forintot kell kifizetni. Ha nem szerelik be előre, akkor utólag már nem telepíthető. A szolgáltatás most egy éven át ingyenes, mert azt az Opel is elismeri, hogy idő kell, amíg az emberek az első gombnyomástól eljutnak oda, hogy aktívan és rendszeresen éljenek az asszisztens segítségével. Az első évet követően azonban évente körülbelül 32500 forintot számláznak ki érte, az ár azonban csak nagyjábóli, árfolyamfüggő.