Milliárdokat költenek a techóriások, hogy Európában tartsák az adatokat
Az európai felhőpiacért milliárdokat költenek az amerikai techóriások, hogy felépítsék helyi központjaikat. Az Amazon Web Services, a piac legnagyobb szereplője például a múlt héten jelentette be, hogy hamarosan új adatközpontokat nyitnak Franciaországban és Nagy-Britanniában. A Google-nek már van Finnországban és Belgiumban egy-egy központja, most egy sokmilliós adatközpontot adna át Hollandiában jövőre.
A második legnagyobb szolgáltatónak tartott Microsoft hétfőn jelentette be, hogy az elmúlt tizenkét hónapban egymilliárd dollárt költött arra, hogy bővítse kínálatát. Ezzel 2005 óta már hárommilliárd elköltött dollárnál tart a cég.
Nem véletlen ez a verseny, a várakozások szerint az európai piac kétszeresére fog növekedni az évtized végére. A felhőalapú szolgáltatások piaca már most nyolcmilliárd dollár körül van, a Gartner szerint ez néhány éven belül elérheti a 16,1 milliárd dollárt.
Ezzel a növekedéssel is csak töredéke lesz az amerikai piacnak, amely ugyanebben az időszakban elérheti a 47 milliárd dollárt. A cégeknek azonban figyelni kell, mert Európában minden országban mások az adatvédelmi törvények, Németországban például híresen szigorúak. Az Amazon például emiatt nyitott ott egy központot 2014-ben, hogy a helyi szabályokra könnyebben tudjon válaszolni. De a Microsoft is állandóan azt hangsúlyozza, hogy minden adat német földön marad, bármelyik másik kormány kérné el, nem adhatják oda. Még az amerikai kormány ellen is pert nyertek egy olyan ügyben, amikor a kormány írországi adatközpontban tárolt adatokat akart kikérni.
A sorban persze a kisebbek, az Apple és a Facebook is beáll, az Apple első ilyen adatközpontjai Dániában és Írországban nyílnak meg, a Facebook pedig Írországban nyit új központot és bővíti svéd központját.