További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Éjszakai kiképzési repülés fotózására kaptunk meghívást a Magyar Honvédség kecskeméti bázisára. A gyakorlatban a magyar légierő Gripenjei közül négy (három együléses, egy kétüléses) szállt fel, összesen tizenhárom pilóta hajtotta végre a kitűzött feladatokat.
Egy ilyen esemény a földről nézve is különleges, és bár a gyakorlat résztvevői nem nyilatkoztak (ahogy a kommunikációs tiszt fogalmazott: a pilóták agya már a repülésen jár), érdekes volt a kifutópálya szélén állva (ülve, feküdve, ahogy épp a fotó kívánta) végignézni, mi történik.
Az első mozzanat a gép műszaki felkészítése és tankolása volt, ezt követően értek ki a gépekhez a pilóták. Ők körbejárták és ellenőrizték a Gripeneket, látható sérülések és egyéb furcsaságok után kutatva simogatták végig a masinákat.
Szép lassan minden gépbe került valaki, jöhetett a segédhajtóművek indítása, illetve a gép további ellenőrzése. Itt az integető kacsaszárnyak, illetve az irány- és jelzőfények felkapcsolása jelentette az igazi érdekességet. Mármint ha nem számítjuk azt, mikor a főhajtómű beindításakor az addig hangosnak gondolt segédhajtóműről kiderült, hogy valójában az csak suttogott, a nagy meg visít, de úgy, hogy rögtön megbánja az ember, hogy nem hozott magával füldugót.
A gépek kigurultak a felszálláshoz, majd az utánégetőt használva, látványos tűzcsóvát eresztve egymás után szálltak fel. Sajnos itt derült ki, hogy ez az alkalom fotózás szempontjából is egészen kivételesen nehéz: szürkületben (majd a következő felszállásnál teljes sötétségben), extrém távol lévő, de legalább jó gyorsan mozgó tárgyat kellett volna fotózni olyan beállításokkal, hogy ne egy elkent pacni legyen a végeredmény. A környéken álló, majdnem negyven emberből csak nagyon kevésnek sikerült értékelhető képet lőni, az én legjobbamba például pont belebiciklizett a műszakiak közül valaki.
A meghívás két felszállásra szólt, ebből az első szürkületben, a másik már bőven sötétedés után ment le. A koreográfia ettől még maradt: a műszakiak reflektorok fényében ellenőrizték le és töltötték újra a gépeket, a pilóták beszállás előtt zseblámpával a kézben járták körbe a Gripeneket, majd beszálltak, indult a segédhajtómű, indult a főhajtómű, indult a gép.
Évente kétszer van ilyen éjszakai kiképzési sorozat, ez elsősorban arra kell, hogy a pilóták gyakorolhassák, amit korábban már megtanultak. A repüléskor nemcsak Kecskemét felett jártak a gépek, Eger, Mezőkövesd, Füzesabony, Miskolc, Debrecen Tiszafüred, Tiszaújváros, Kaposvár, Nagyatád, valamint Nagykanizsa ugyanúgy hallhatja őket. A gyakorlat október 28-án zárul.