Macedóniából jöttem, mesterségem címere: álhírgyártó
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az NBC elképesztő interjút közölt egy macedón sráccal (hívjuk Dmitrinek), aki az elmúlt hat hónapban több mint 60 ezer dollárt (18 millió forint) keresett álhírek írásából. Az NBC és a Buzzfeed elkezdett utánajárni, vajon tényleg a Facebookból ömlő álhírtenger felelős-e azért, hogy Trumpot megválasztották. Mi korábban azt írtuk, nem szabad a social mediára kenni az egészet, de most úgy tűnik, az álhíreknek gyakran a valódi híreknél is nagyobb volt az elérése, és ami még ijesztőbb, ezeket az olvasók hajlamosak is elhinni.
Nem fogja elhinni, kik állnak a választási eredmények mögött!
Trump győzelme után kicsit szétcsúszott az internet. A szakemberek nem győzték elemezni a történteket, még az év szava is a poszt-igazság lett, hiszen úgy tűnik, a tények ideje lejárt.
A bűnbakkeresés első áldozata a Facebook volt: sokan azt állították, hogy komolyan befolyásolhatta a választási eredményeket a közösségi médián megosztott rengeteg álhír. Zuckerberg ezt egy éles megjegyzéssel cáfolta: kijelentette, hülyeség a Facebook nyakába varrni az egészet - ha érdekli, itt elolvashatja, miért van igaza a CEO-nak. De a vezetőség sarkos állásfoglalása és a felelősség elhessegetése kiverte a biztosítékot néhány Facebook-alkalmazottnál, akik releváns adatokat továbbítottak a Buzzfeednek.
Az újság tényfeltárásba kezdett, és kimutatták:
Ezek a hírek majdnem kizárólag Trumpot támogatták. Ráadásul az Ipsos közvéleménykutató intézettel együttműködve a Buzzfeed azt is bebizonyította, hogy az amerikai olvasók háromnegyede elhiszi, amit a hoax-oldalakon olvas. A fejlemények hatására Mark Zuckerberg is megváltoztatta az álláspontját, a Facebook pedig kidolgozta az álhír-ellenes stratégiáját. A hoax-ellenes küzdelem nehéz menetnek ígérkezik: ahogy az NBC riportere is elmondta, egyelőre nem lehet tudni, hány hamis híreket terjesztő oldal létezik, ráadásul bárki bármikor létrehozhat egy újat.
Milliomos kamaszok Macedóniában
Hogy jön a Facebookhoz a 18 éves Dmitri? Ahogy az MTI is beszámolt, nemrég az NBC ellátogatott egy apró macedón városba, Veleszbe, ahonnan az újságírók szerint több mint 150 álhírportál származik. Dmitri, és a városban élő számos fiatal a kampányhajrában felismerte a lehetőséget, és addigi munkájukat otthagyva kacsákat kezdtek írni.
Pontosan úgy generáltak bevételt, ahogy bármelyik piaci alapú híroldal. Regisztráltak a mindenki számára elérhető Google AdSense-re, kirakták a hirdetéseket a cikkjeikbe, és a kattintások után kaptak részesedést.
- ez egy olyan balkáni kisvárosban, ahol az éves átlagkereset nem éri el az 5000 dollárt, hatalmas összegnek számít.
A videóriportban a többiek közül is kiemelkedően sikeres 18 éves fiú elmondta, egyértelműen a Trump-szavazóktól jött a legtöbb bevétel. Csak ki kellett ismerni a kedvenc témáikat, és máris ömlöttek a kattintások. Dmitri legsikeresebb cikkei többek közt olyan hazugságokat állítanak, mint hogy Obama a veteránoktól vont meg támogatásokat, hogy Clintont támogassa. Clinton szidása egyébként is nagyon népszerű téma volt, rendszeresen jelentek meg újabb kiszivárogtatott "részletek" a demokrata jelölt email-botrányával kapcsolatban.
A Trump-támogatóknál senki sem figyel jobban a social mediára. Ezért maradtunk Trumpnál
- meséli az arca és neve eltitkolását kért tinédzser.
A fiatal nem talált ki semmi újat: valahol ironikus, hogy a Buzzfeed és hasonló clickbait, azaz kattintásra utazó oldalak esetében jól bevált hatásvadász címeket adta a cikkjeinek, sokszor az "Úristen", "Wow" és hasonló kezdetű posztok teljesítettek a legjobban.
Mivel nem lehet teljesen átlátszó, égből kapott hazugságokkal rávenni az internetezőket a klikkelésre, Dmitri azzal kezdi a napját, hogy megnézi, melyek a legnépszerűbb politikai témák. Ezután átmásolja a tartalmakat más - gyakran amerikai - kacsaoldalakról, vagy a fősodratú médiából. Ez utóbbi forrásból származó híreket saját szája íze szerint, a célnak megfelelően alakítja át, mivel nagyobb bevételt generálnak az álhírek. American Politics Today nevű Facebook-oldalát 86 ezren kedvelik - ennek fényében lenyűgöző, hogy
Az üzlet még az amerikai választások után is jól megy, Dmitri szerint mintegy 300 fiatal dolgozik a környezetében hamis hírek gyártásán, közülük ötvenen "tisztességes" összegeket, egytucatnyian "sokat" keresnek a megtévesztéssel. Nincs lelkifurdalásuk sem: szerinte ő csak a kínálatot nyújtja a keresletre. Azt is elmondta,
az amerikai választók a felelősek, mert nem foglalkoznak eleget a politikával. Nálunk senki nem venné be ezeket.
Tisztességes adófizető állampolgárok
Az NBC riportere bulizni is elkísérte a fiatalokat, egy olyan klubba, ami kifejezetten az álhírekből meggazdagodottaknak nyílt. A milliomos tindzserek most italra és bulizásra költik a hatalmas összeget, és úgy tűnik, nem okoz nekik fejtörést az ügy morális oldala.
A város lakói sincsenek ellene lennének a veleszi hírgyártásnak, sőt a polgármester büszkén nyilatkozott a helyi fiatalok ereményeiről. A városvezető hozzátette azt is, hogy a macedón törvények szerint a fiatalok nem követnek el törvénysértést, az adót pedig befizetik bevételük után.