Megtorpant az okosórák terjedése
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Amikor először megjelentek az okosórák, úgy könyvelték el ezeket az eszközöket, mint a következő nagy dobást, ami megváltoztatja majd az emberek életét. A gyártók, szolgáltatók, még az egészségügyi szegmens is ugrásra készen állt arra, hogy pénzzé tegye a felhasználók azon igényét, hogy állandóan online legyenek és minél több adattal bombázzák saját magukat egészségi állapotukról, lefutott kilométereikről, pulzusukról és számos egyéb dologról.
A piac elképesztő gyorsasággal növekedett az első években, a gyártók újabb és újabb órákat adtak ki, megjelentek az első kerek kijelzők, hogy azzal a lendülettel vissza is térjenek a szögletesre. Aztán megtörtént az, amire a szkeptikusabbak már az elején számítottak, az optimistábbak pedig nem vártak: a piac néhány év után kezd kihűlni.
Kell valami plusz
A felhasználóknak nem elég, hogy minden évben új termékekkel rukkolnak elő a gyártók, ha nem mutatják meg, hogy mire is jó valójában az okosóra. Vagy ha néhányan meg is találták a választ erre a sokakat érdeklő kérdésre, akkor legalább arra válaszoljanak a cégek, hogy mit ad hozzá az új modell a régebbihez. Mennyire nélkülözhetetlen a levehető szíj és a fél milliméterrel vékonyabb óra?
Nagyon úgy tűnik, most egy helyben topog az egész piac, és egyelőre nem találják a kitörési pontot. Ennek ellenére nem beszélhetünk arról, hogy vége lenne az okosórák korszakának, valószínűleg átmeneti megtorpanásról van szó, hiszen még gyerekcipőben mozog az egész szektor. Az előrejelzések szerint a termékekbe még több mindent próbálnak majd belepakolni, a piac évente durván 18 százalékkal nő majd, hogy 2021-re elérje a hetvenmilliós eladási számot.
A jóslatok ellenére valami nem stimmel a piacon. Néhány cég idén nem mutatott be új órát, ilyen például az LG, a Motorola és a Huawei. Az Apple hiába állítja, hogy minden rendben a második generációs órájával, az IDC adatai azt mutatják, hogy éves szinten hetven százalékkal esett az eladások száma.
De mit akarnak a felhasználók?
Az okosórák piacának főbb jellemzői
Megtorpant a piac, a felhasználók jobb funkciókra várnak. A kezdeti siker azt feltételezi, hogy a piac robbanni fog, ha ezek megjelennek.
Az egészségügyi- és fitneszalkalmazások uralják a szegmenst, itt óriási a fejlődési potenciál.
Az Apple nagy szeletet hasít ki a piacból, de feljövőben a kisebb androidos gyártók. Ez utóbbiak szerepe a fejlődő piacokon jelentős.
Homályos az okosórák piacának jövője, a gyártók egyelőre nem tudnak mit kezdeni a termékekkel.
Talán az a legnagyobb probléma jelenleg, hogy ezek az órák nem képesek mobiltól függetlenül működni. Legalábbis hosszútávon, mert olyat láttunk egy-két terméknél, hogy például méri a megtett lépéseket még az mobiltól távol is (például futás közben, amikor nincs nálunk a telefon), majd később szinkronizálja a megfelelő alkalmazással. De ezek kivételek, az esetek túlnyomó többségében alkalmazáshoz kötöttek az órák.
És ez csak a jobbik eset, mert nem egy olyan órát ismerünk, amelyek csak egy operációs rendszerrel működnek. Elsőre ez logikusnak tűnhet, hiszen miért működne az Apple óra Androidon, vagy a Samsung Gearek iOS-en. De ha belegondolunk, van átjárás a két felhasználótábor között, valószínűleg nem veszítenének, hanem pont hogy nyernének a gyártók azzal, ha megengedőbbek lennének. A hírek szerint a Samsung ezt kezdi belátni és iOS-kompatibilissé teszi termékeit. Az Apple-nél azonban ne várjunk változást, ők mindig is ragaszkodtak saját kis zárt világukhoz, nem most fognak ezen változtatni.
Fontos kérdés még az okosóráknak az ára, és ez egyelőre túl magas. Márpedig addig nem fognak elterjedni, amíg széles tömegek nem kezdik el használni. Így volt ez az okostelefonoknál is, akkor indult be igazán a piac, amikor megjelentek az első olcsó androidos készülékek és a szegényebb országokban élők is megengedhették maguknak az okosmobilt.
Az órák piacán most elég nagy a bizonytalanság. Az idén bemutatott termékeknél már látszik, hogy maguk a gyártók sem tudják, merre lépjenek tovább. Az órák nem sok újdonságot mutatnak, inkább csak picivel jobbak, picivel szebbek, picivel vékonyabbak a korábbi modelleknél. Ez azonban nem elég ahhoz, hogy a felhasználókat rávegyék arra, cseréljék le a legújabbra régi óráikat. És arra sem elég, hogy újabb felhasználókat vonjanak be a piacra. Mert ehhez még nem elég olcsók a termékek.
Az őszi felhozatal
Kis okosóra-történelem
Az első okosórák még múlt század végén jelentek meg, persze akkor még nem így hívták ezeket. Sokkal kevesebbet is tudtak, de közös jellemzőjük volt a kijelző és néhány órától különböző funkció. A Seico például 1998-ban fejlesztett egy 2mb ROM/126kb RAM-mal rendelkező órát.
A kétezres években a sportkarórák indultak el az okosodás irányába, a Microsoftnak is voltak ilyen próbálkozásaik. Az IBM Watchpad nevű kütyüje pedig egy Linux alapú óra volt még 2001-ben.
Amit ma okosórának nevezünk, az néhány éve indult be. A legfontosabb űttörők egyik a Pebble volt a nagyobb gyártókon kívül. Két éve jelent meg az első kerek kijelzős óra, nagy mérföldkőnek számított ez akkor, de mostanra már majdnem mindegyik gyártónak van kerek kijelzős órája. Az Apple viszonylag későn, 2015-ben lépett a piacra.
A gyártók többsége a berlini IFA kiállításon mutatta be azokat a termékeket, amelyeket a karácsonyi szezonra szántak. Ezek közül néhányat ki is próbáltunk, mint a Fitbit Charge 2-t és a Huawei néhány óráját. És itt láthattuk először az év egyik legjobban várt óráját, a Samsung Gear 3-at, amely a jól sikerült Gear 2 utóda. Ez még nem elérhető, nekünk sem sikerült még tesztelni, de amit megérkezik, írunk róla.
A Fitbit Charge 2 átmenetet képez az aktivitásmérő karkötő és az okosóra között. Nagyon szép óra és kényelmes használni, de pont azokkal a kihívásokkal küzd, mint a többi a piacon. Nem tud újat mutatni.
A Huawei nem mutatott be új órát, de több termékkel próbálja megnyerni a vásárlókat. Vannak kisebb, nőiesebb óráik, de hatalmas, luxusórára hajazó modelljei is (a kijelző nélküli aktivitásmérőiken kívül persze). A kínai gyártó óráiban az a jó, hogy Androiddal és iOS-sel is kompatibilisek. Az összes klasszikus okosfunkciót ismerik, emellett eléggé sokáig bírja az akkumulátoruk is. Talán ez az egyik legfontosabb egy ilyen eszköznél, hiszen ki akarnak a mobil mellé még egy kütyüt, amit naponta vagy kétnaponta tölteni kell.
Még említést érdemelt volna a Pebble Time 2. De néhány nappal ezelőtt a piacvezető Fitbit megvásárolta a Pebble gyártóit, így a decemberre ígért Time 2-t nem is küldik ki a vásárlóknak. Még azoknak sem, akik előre megrendelték vagy Kickstarteren támogatták.
Mit hoz a jövő?
Az órák tehát egyelőre megragadtak az egészségügyi- és fitnesz alkalmazásoknál. Igaz, hogy egyre pontosabban mérnek mindent, de más kérdés, hogy ezekkel az adatokkal a felhasználók nem mindig tudnak mit kezdeni. Erről írtunk már korábban is cikket a terület szakértőjének segítségével.
De kis fantáziával azt is megjósolhatjuk, hogy mit hozhat a jövő. Az okosórákkal irányíthatjuk például automatizált otthonunkat, a lámpákat, a tévét, a sütőt vagy a mosógépet. De elképzelhető, hogy kulcs helyett használjuk, és még a riasztót is kikapcsolhatjuk a megfelelő kódsorral. Ötletből nagyon sok van, most a gyártók felén pattog a labda, hogy ezekből mit valósítanak meg, és az okosórák piaca megint lendületet kap-e vagy ez a termék végleg eltűnik a techtörténelem a süllyesztőjében.