A dízelautók tízszer mérgezőbbek, mint a buszok és teherautók
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A városi levegőben felgyűlő nitrogén-monoxid és nitrogén-dioxid egészségre ártalmas, súlyos légzőszervi betegségeket okozó gázok, és évente több ezer haláleset írható a számlájukra az unióban. Az autóforgalomnak köszönhető nitrogén-oxid oroszlánrészét dízelüzemű motorok juttatják a levegőbe, és a friss független labortesztek szerint az utólag vizsgált motorok a megengedett mérték hatszorosát bocsátották ki magukból. A kutatók szerint az lenne a legkevesebb, pláne a Volkswagen dízelbotránya után, ha az eddiginél jóval szigorúbb követelményeket támasztanának a gyártókkal szemben, írja a Guardian.
A VW-botrányban kulcsszerepet játszó Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (International Council on Clean Transportation, ICCT) új jelentése autók, teherautók és buszok összehasonlító tesztjein alapul, amik során realisztikus közlekedési körülmények között vizsgálták az adott motorok károsanyag-kibocsátását.
A kutatás során Németországban és Finnországban tesztelt nehéz járművek kilométerenként 210 milligramm nitrogén-oxidot bocsátottak ki, feleannyit se, mint a korszerű dízelautók, amikre a legmagasabb 500mg/km-es “Euro 6” sztenderd vonatkozik. Ráadásul a buszok és teherautók nagyobb motorjai több dízelolajat fogyasztanak, így a kapott adatokat súlyozva az derült ki, hogy a személyautók tízszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki egy liter üzemanyag elégetésével.
Az ICCT elemzése azt is felfedte, hogy míg a busz- és teherautógyártók képesek a hatóságilag előírt légszennyezési értékeket tartani valós körülmények között is, addig a dízel személygépkocsik káros kibocsátása drámaian emelkedik mihelyst az utakra kerülnek. Az autókat csak laboratóriumi körülmények között vizsgálják az eu-s szervek, és a gyártók által rendelkezésre bocsájtott prototípusok adatai többnyire nem állnak összhangban a sorozatgyártott autók tényleges adataival. Ezzel ellentétben a buszok és teherautók vizsgálata 2013 óta mobil eszközökkel történik, és a hatóságok szúrópróbaszerűen, valós vezetési körülmények között tesztelik azokat.
Szeptembertől új autótesztelési szabályok lépnek életbe az EU-ban, a tesztelt személyautókra úgynevezett PEMS (portable emissions measurement systems, azaz hordozható emissziómérő) műszert szerelnek, és valós vezetési és útviszonyok közt elemzik a kibocsátási adatokat. Az ICCT viszont arra figyelmeztet, hogy a gyártók még így is trükközhetnek azzal, hogy gondosan kiválasztott és felkészített autót adnak oda tesztelésre. Peter Mock, az ICCT igazgatója szerint a legjobb megoldás az lenne, ha közönséges, már forgalomba került, használat alatt lévő szériaautókat tesztelnének, ahogy azt az Egyesült Államokban is teszik a dízelbotrány óta.