Nyáron léphet életbe az átvariált dróntörvény
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Három éve zajló előkészítés után a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban befejezték a hazai drónszabályozás előkészítését, írja a Népszava. A lap hivatalos forrásból úgy értesült, hogy a drónok használatát szabályozó rendelettervezet túl van a közigazgatási egyeztetésen, jelenleg a beérkezett vélemények feldolgozása folyik, és az új előírások már július elején életbe is léphetnek.
Januárban még úgy lehetett tudni, hogy három kategóriába osztják a drónokat, ez a jelek szerint finomodott mostanra.
A jogszabálytervezet aktuálisan négy csoportra osztja a pilóta nélküli, távirányítású vagy önvezető repülő szerkezeteket:
- I. kategória: 250 gramm alatt nem kötik feltételhez a reptetést, ezek a drónok játéknak minősülnek majd.
- II. kategória: 250 grammtól 2 kilogrammig egy online elérhető tanfolyam elvégzéséhez kötik a reptetést.
- III. kategória: 2 és 25 kilogramm között már online nyilvántartásba kell venni a drónt, a pilótának vezetői engedélyt kell kiváltania, amihez képzésen kell részt vennie.
- IV. kategória: 25 kilogramm fölött, a jelentős közlekedésbiztonsági kockázat miatt szakszolgálati engedély kell a reptetéshez, valamint üzemi és repülési naplót kell vezetni az eszköz légi alkalmassági vizsgálatához.
A Népszava úgy tudja, hogy a rendelet lehetővé teszi új típusú, drónok fogadására alkalmas repülőterek kialakítását is. Emellett – és talán ez lenne a jogszabály egészen előremutató része – egy mobilapplikációt is fejlesztenének, aminek használatával a drónpilóták meggyőződhetnének róla, hogy az adott légtérben engedélyezett-e a drónrepülés. A drónokat üzemeltetők kötelező felelősségbiztosítást is kell kössenek majd járművükre, feltehetően a nagyobb méretű eszközök esetében lesz ez így.
A kategóriák alapján be lesz határolva, hogy hol, mikor és milyen magasságig lehet repülni, például a jelenlegi állás szerint az I. kategóriába tartozó könnyű kis drónok ötven méternél magasabbra nem repülhetnének. Ennek betartatása persze kétséges, hiszen ez a drónosztály bőven tud magasabbra is emelkedni, viszont beépített magasságmérő, -korlátozó általában nincs bennük.
Hasonlóan kiforratlannak tűnik a szabályozásnak az a része, ami szerint “a drónok sport,- illetve magáncélú működtetése csak a külterületeken lehetséges, a lakóépületeket legfeljebb 100 méterre, a reptetésben nem résztvevő embereket és járműveket legfeljebb 30 méterre közelíthetik meg” – ez ugyanis szinte nullára szűkíti a civil drónhasználat lehetőségeit. A lap kommentárja szerint a beérkezett vélemények alapján még csiszolhatnak a tervezeten.