A nagy testvér mindent lát majd a jövő városában
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Panasonic nem dőlt be az okosotthonos trendnek; háztartási eszközeikbe nem tesznek wifit, nem irányítják a hűtőt és a mosógépet alkalmazásokkal. Ami az okosságot jelenti a háztartásokban, az náluk egyelőre a biztonságra korlátozódik, kamerákat, mozgás- és nyitásérzékelőket gyártanak.
Persze a céget sem hagyja hidegen az eszközök összekapcsolása, de egyelőre nem a háztartásba viszi be ezeket, hanem a városokat próbálják okosítani. A Panasonic irányvonalának lényegét Laurent Abadie, az európai vezérigazgató fogalmazta meg a cég németországi kiállításán: a japán cég kényelmesebb és energiatakarékosabb életet akar teremteni a felhasználóknak. A vállalat szerdán a Frankfurtban mutatta be a legújabb megoldásait és termékeit – ez utóbbiak többsége még nem kapható, egy részük már tavasszal, más részük csak hónapok múlva kerülnek a boltokba.
Okosvárosokat fejlesztenek
A növekvő energiaárak, az városban élők igényei és a technikai fejlődés miatt a Panasonic szeretett volna egy olyan koncepciót kialakítani, amelyben az összes energiát megújuló energiából nyerik. Néhány évvel ezelőtt egy Tokió melletti japán kisvárosban, Fudzsiszavában el is kezdték ennek kialakítását. Mivel a visszajelzések kedvezőek voltak, egy nagyobb városban is szerették volna kipróbálni terveiket.
Berlinre esett a választásuk, Future Living Berlin néven indítottak egy programot a német fővárosban. Az energiafelhasználás optimalizálásához számos eszközt bevetnek, napelemeket, nagy teljesítményű akkumulátorokat, hőpumpákat. Egyelőre csak néhány épületben próbálják ki az új technológiákat, ezek egy része kifejezetten az idősek igényeit figyelembe véve épül, más részüket gyerekes családoknak fejlesztik. Első körben majdnem hetven, teljesen automatizált lakás épül Berlin Adlershof negyedében. A legújabb okosotthonos fejlesztéseket is beépítik ezekbe a lakásokba, az idősebbeknek külön riasztási rendszert fejlesztenek, hogy baj esetén azonnal jöjjön a segítség, de olyan hűtőket is beszerelnek, amelyek szólnak, ha elfogyott valamilyen alapanyag.
A lényeg a kapcsolaton van, vagyis minden mindennel össze lesz kapcsolva. Az autók, a városok infrastruktúrája, az emberek okostelefonjai. A rendszer egyes részeit már próbálgatják, például a közösségi elektromos motort, a Gogoro robogót, ami Amszterdamban és Berlinben jelent meg 2016-ban. Nagyjából olyan rendszerben működik, mint Budapesten a Bubi, vagyis a városban több helyen kölcsönvehetik és letehetik a robogókat a felhasználók, ehhez csak egy mobilappra van szükségük. A robogó akkumulátorának töltését úgy oldják meg, hogy egy dedikált csapat jár körbe-körbe a városban és töltik az éppen parkoló robogók akkumulátorait. Az első tapasztalatok kedvezőek, a lakók szívesen használják a robogókat rövidebb utakra.
Nagy testvér a bevásárlóközpontban
Az okosváros mellett kisebb méretekben is okosítanának épületeket. Első körben a LinkRay nevű technológiát szeretnék kipróbálni a bevásárlóközpontokban. Ennek lényege, hogy a LinkRay a mobilon keresztül küld információt a márkáknak és kereskedőknek, hogy személye szabott ajánlatokat kapjanak a felhasználók – persze a vásárló előzetes engedélyével. Például a bevásárlóközpontban arcfelismerő kamerákat, hőkamerákat tesznek ki, amelyekkel nagyon sok információhoz juthatnak az áruház üzemeltetői és a kereskedők is a vásárlói szokásokról.
De ez két irányban működik: nemcsak a kereskedők kapnak információt a vásárlókról, hanem a vásárlók is pontosabb információt kaphatnak egy-egy termékről. A jövő áruházában a Panasonic szerint olyan bútorok lesznek, amelyek interaktívak, a vásárlók viselkedését is figyelembe veszik. A boltokban lévő kijelzőkön például folyamatosan futnak az üzletben kapható termékekről a hirdetések. Abban a pillanatban, hogy a vásárló felemeli az egyik terméket, például egy parfümöt, a kijelzőn arról az egy termékről jelenik meg az összes szükséges információ, amely segítheti a vásárlást.
Még a vásárlás menete is megváltozik, kirakatnézegetés közben például egyből megjelenhet a telefonon az összes információ a kinézett termékről, és ha akarjuk, akkor egyből meg is rendelhetjük az online boltból, hogy mire hazaérünk, ott várjon az ajtó előtt. Kis túlzással persze.
Ez valójában az eladót helyettesíti, kérdés, hogy a vásárlók hajlandóak lesznek-e minden információt kiadni magukról annak érdekében, hogy a mobiljukon részletes információt kapjanak mondjuk egy cipőről.
A trendi kenyérsütőgép
A Panasonic az egészségnek rendel alá minden konyhai termékét idén. Gyümölcspréseket, dizájnos aprítókat mutattak be, bár kevesen vannak, akik például egy kézimixerben nem azt nézik, hogy minél olcsóbb legyen a termék.
Még a kenyérsütő gépet is a mai egészségügyi trendek mentén tervezték. Manapság egyre többen akarnak gluténmentes termékeket enni (most mindegy, hogy egészségügyi okok miatt vagy divatból), viszont a forgalomban lévő kenyérkészítő gépek többségében nincsen gluténmentes kenyereket készítő program.
Aki gluténmentesen akart sütni, annak az interneten kellett eddig recepteket előásnia, és több-kevesebb sikerrel sütötte a kenyereket és egyéb péksüteményeket. A cég most egy olyan gépet mutatott be, amelyben alapból van gluténmentes program, így az erre érzékenyek egy gombnyomással tudnak maguknak megfelelő kenyeret készíteni. Ez a kenyérsütő júniustól kapható majd Európában.