A végső harc góban ember és robot között
Kedden kezdődött egy háromjátszmás menet a Google AlphaGo nevű mesterséges intelligenciája és a világ legjobb go játékosa, Ko Csie (Ke Jie) között. Az ötnapos fesztivált a go szülőhazájában, Kínában rendezik. Az első játékot a számítógép nyerte.
Az ezeréves játék sokáig leküzdhetetlen akadály volt a mesterséges intelligenciának, annyira összetett. Alapszabályai elég egyszerűek: két játékos felváltva pakol fekete és fehér köveket egy 19x19 vonalból álló pályára, a vonalak 361 metszéspontjára azzal a céllal, hogy minél nagyobb területet szerezzenek egymás köveinek a bekerítésével. A játékot világszerte 60 millióan játsszák.
A számítógépek már régen legyőzték az embert sakkban és egyéb hasonló táblás játékokban. De a go eddig kifogott a számítógépeken, mert olyan szintű intuícióra és helyzetfelismerésre van szükség, amelybe beletört a gépek bicskája. Rengeteg variáció és lehetséges lépés képzelhető el, sokkal több, mint bármilyen másik játéknál. Még a legerősebb mai gépeknek sincs elég számítási kapacitásuk arra, hogy belátható idő alatt minden lépés összes kimenetelét kiszámolják. A DeepMind AlphaGo programja a legfejlettebb kísérlet eddig, egy teljesen összetett rendszert tanulási rendszert, úgynevezett mélytanulást alkalmaz.
Tavaly a legendás dél-koreai játékost, Li Szedolt sikerült legyőznie 4-1-re, idén a csupán 19 éves Ko Csie ellen próbál szerencsét az AlphaGo. Ko tavaly még nem akart kiállni a mesterséges intelligencia ellen, de már akkor jelezte, hogy valamikor a jövőben hajlandó összecsapni AlphaGóval.
A Google januárban továbbfejlesztette a számítógépet, és a tesztek alatt hatvanszor győzött, és egyszer sem veszített. Most is megnyerte az első játékot Ko Csie ellen, bár nagyon szoros volt a meccs. Az is igaz, hogy AlphaGo nem úgy játszik, hogy földbe döngölje ellenfelét. Ehelyett úgy választja meg lépéseit, hogy biztosan győzelemhez vezessen, annak nagysága másodlagos. A következő mérkőzés csütörtökön lesz.