Nándor
7 °C
23 °C

Készülnek még Ikarusok Budapesten

IMG 7624
2017.10.05. 00:04

Ami a vasútmániásoknak az istvántelki főműhely, az lehet a buszőrülteknek az egykori budapesti Ikarus-gyár egyik még meglévő csarnoka Mátyásföldön. Az emblematikus magyar buszgyár történetéről, tündökléséről, szomorú hanyatlásáról, örökségének szétporladásáról sokat írtunk már, csakúgy mint az időről időre, ilyen-olyan körülmények közt beinduló, megtorpanó, újra meglóduló, majd újfent besülő buszgyártási kísérletekről. Itt most nem mennénk bele még csak ezek rövid összefoglalásba sem, eleve nem könnyű abban a jogi, politikai és gazdasági harcokkal súlyosbított üzletágban eligazodni, ahol Széles Gábor neve leginkább csak szitokszóként hangik el.

A magyar buszgyártás fénykora

Harminc éve Magyarország volt a világ legnagyobb autóbusz-exportőre, még Hawaiiban is Ikarus járt. Tovább

Annyit mindenestre mondhatunk, hogy a XX. század második felében a Ganz-Mávag, a Csepel Művek és az óbudai és észak-pesti hajógyárak termékei mellett az Ikarus buszok voltak a hazai járműipar legfőbb büszkeségei, nem kis részben azért, mert a nemzetközi piacon is sikerrel megállták a helyüket. Részben ezt a technika- és ipartörténeti korszakot eleveníti fel a Kertvárosi IdőutazóVolt egyszer egy Ikarus!” gyársétája, amin a magyar buszgyártás iránt érdeklődők betekinthettek a mátyásföldi gyár egykori szerszámüzemébe.

Ontották a magyar gyárak a hajókat, csak nem nekünk

A II. világháború után több millió dollár értékben kellett háborús jóvátételként hajókat gyártani. A Fortepan képeivel visszatekinthetünk erre a nem túl könnyű korszakra. Tovább

A csarnokban ma is folyik a munka, itt készülnek a hármas metró vészesen közelgő felújítására rendelt Modulo csuklós metrópótló buszok egyes elemei. Az itt székelő cég azonban nemcsak az új buszokon dolgozik, hanem csodával határos módon megmaradt régi Ikarusokat is felújít, a járműrestaurálás művészetének legmagasabb fokán. Az alábbi nagyképes beszámoló betekintést ad a különleges hangulatú üzembe, amihez fogható helyként tényleg csak az gőzmozdonyokkal roskadozó istvántelki csarnokot lehetne említeni.

Ezekkel a gépekkel együtt kell élni

A istvántelki főműhely szívében körülbelül öt-hat gőzösön dolgoznak egyszerre többen is, a hegesztőív fényében magasan vetül a falakra a mozdonytorzók árnyéka. Tovább