Megint lesz felsőfokú állami pilótaképzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán – írja az MTI. A légi közlekedési alapszak repülésirányító és légijármű-vezető szakiránnyal indul a 2018/2019-es tanévtől, és az egyetem szakonként 10-20 felvételizővel számol.
Erre már nagy szükség volt, mert a repülőgép-vezetők átlagéletkora negyven év fölé tolódott, míg a helikopterszemélyzetnél ez 45-50 éves életkort jelent – mondta mondta Palik Mátyás, az NKE Katonai Repülőintézet vezetője kedden Szolnokon, a Magyar Honvédség (MH) 86. helikopterbázisán.
A honvédelmi tárca 2014-ben kezdte kidolgozni a képzési koncepciót, hogy a honvédségnél 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Alternatívát kell nyújtani a NATO képzési programjának is, amelyre a Gripenek miatt van szükség, a 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése ugyanis 2019-ben lejár.
A hallgatók az első négy szemeszter katonai és elméleti alapképzése után az 5-8. szemeszterben ismerik meg a szakmai törzsanyag kötelező ismereteit, és elkezdődik a repülő-hajózó növendékek célirányos képzése. Angolul is jól kell tudni, a végzetteknek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet által előírt legalább négyes szintű nyelvvizsgával kell rendelkezniük. A gyakorlati repülés Szolnokon zajlik, a nemrég beszerzett Zlin típusú repülőgépeken és különböző típusú helikoptereken.
A végzett repülőgép- vagy helikoptervezetők 220-230 repült órával és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak megfelelő közforgalmi pilótaengedélyhez szükséges legmagasabb szintű (úgynevezett ATPL-ismeretszinttel) kezdik meg tiszti pályájukat. A katonai repülésirányítók légvédelmi vagy légiforgalmi irányítóként végezhetnek Szolnokon.
Az eseményen kiosztott sajtóanyag szerint az állami légiközlekedési alapszakra jelentkezők életkora a felvételi évében betöltött maximum 25 év lehet, alkalmassági vizsgán és felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük. Angol nyelvből állami vagy államilag elismert B2 szintű (korábban középfokú) komplex (korábban C típusú) nyelvvizsga-bizonyítványra van szükségük, és érvényes repülőorvosi minősítés is szükséges.