Adalbert
6 °C
22 °C

Meglazult csavarok a Boeing 737-en

2000.04.17. 08:59
Amerikai hatósági vizsgálatok szerint a seattle-i Boeing repülőgépgyártó újabb kibocsájtású 737-es sorozatain a farokrészen csavarok lazulhatnak meg. A gyártás során egyes kritikus alkatrészek felfogatócsavarjait kézzel csavarták be, de nem húzták meg. Az ellenőrzési jegyzőkönyvek szerint 333 eddig átvizsgált Boeing 737-es gép közül 10 esetben észlelték a farokstabilizátor rögzítésének meglazulását.
Több száz gépről van szó világszerte, amelyek esetleg meglazult kötésekkel repülnek
Az szövetségi repülési felügyelet (FAA) rendelkezése szerint május 25-ig az 1996 után épült 737-600, 737-700, 737-800 modelleket kell átvizsgálni. Összesen több száz gépről van szó világszerte, amelyek naponta esetleg meglazult kötésekkel repülnek. A FAA gyanúja szerint a rögzítőcsavarokat a gyártás során kézzel ugyan felfogatták a menetükre, de az előírt nyomatékkal, szerszámmal már nem húzták meg őket. Ha ezek a csavarok és a velük biztosított csapok teljesen kioldanak, azzal fel- vagy leszálláskor elveszítheti a pilóta a kontrollt a vezérsíkok felett.

Korábbi hibák

Néhány hónappal ezelőtt a Boeing már a címlapokra került, miután a 767-es sorozat néhány gépén, szintén a vezérsíkoknál laza csavarokat találtak. Ezen kívül februárban nagyító alá vettek minden Jumbo Jet-et, miután a 747-400-as sorozat néhány gépén az oltóberendezés vezetékeinek meghibásodását észlelték.

Németországban már átvizsgálták az összes érintett modellt, de a szövetségi légiközlekedési hivatal (Luftfahrtbundesamt) szóvivője szerint egynél sem találtak hasonló hibát.

Az amerikai repülőgépgyártó már február 14.-én elrendelte az átfogó vizsgálatot, miután befutottak az első információk a meglazult csavarokról. A Boeing szóvivője szerint az USA-ban a 737-es sorozat 333 gépét vizsgálták át alaposan, és 10-nél találtak a technikusok meglazult illetve kiverődött csapszegeket. Az érintett sorozatból 149 gép átvizsgálása még hátravan. A Boeing szóvivője mégis magabiztos: "Szilárd meggyőződésünk, hogy a flottánkat alaposan átvizsgálták, és minden gép egész jó formában van."

Fel- vagy leszálláskor elveszítheti a pilóta a kontrollt a vezérsíkok felett
A Malévnél a 737-esekből nem repülnek ezek a meghibásodással esetleg érintett típusok. Az Aeroplex csak 200, 300, 400 és 500-as 737-esek javítását végzi. A légitársaságok egyébként sem a sajtóból értesülnek az ilyen ellenőzizendő hibákról. A Boeing körlevélben értesít minden érintett repülőgéptulajdonost, és pontosan meghatározza, hogy milyen sürgős elvégezni a javítást.

Balesetek vizsgálatánál, vagy nagyjavításoknál például találhatnak olyan típushibát, amelynek következtében az érintett sorozat minden gépére felszállási tilalmat rendelnek el. Más esetekben a hibásnak talált alkatrészek cseréje akár a következő nagyjavításig is várhat.