Malvin
9 °C
25 °C

A világ legfélresikerültebb autói

2000.04.14. 11:21
Néhány hónappal ezelőtt, az ezredfordulós lázban égve, megválasztották az "évszázad autóit". Némi késéssel ugyan, de a világhálón lebonyolított szavazással megválasztották a "világ legrosszabb autóját." Az ötlet Tom és Ray Magliozzitól származik, akik a Car Talk elnevezésű amerikai rádióadást vezetik. A "Click and Clack" néven is ismert testvérpár néhány héttel ezelőtt felkérte a hallgatókat, hogy a műsor weboldalán szavazzanak arról, szerintük mely típusok voltak az évszázad legfélresikerültebb autói.

Mindenki saját szenvedése miatt állt bosszút a járgányán
A kezdeményezés hatalmas látogatottságot okozott a weboldalon, mindenki ki akarta panaszkodni magát a négykerekűjéről. Bár a lista eredetileg az évszázad legrosszabb autóit sorolta volna fel, a "Top Worse" körbe csak az elmúlt 35 járművei kerültek. Mivel ez is egy amerikai lista volt, természetesen csak az Újvilágban ismert típusok jöhettek szóba. A szavazatokhoz fűzött indoklásokból kiderült, jóformán mindenki saját szenvedése miatt állt így bosszút a járgányán.

A Car Talk honlapján megörökítették a szavazás korábbi fordulóit is. Sokáig ringben maradt például a Fiat 128. Az egyik tulajdonos azt tudta a típus mellett (illetve ellen) érvként felhozni, hogy az autóján folyton elszakadt a kuplungot működtető bowden. Erre menetközben mindig fel kellett készülnie, ezért egy kötelet tartott az ülése alatt. Az oldalablakon keresztül kivezette a kötelet, és a kuplungházon rákötözte a működtető karra. Menet közben ezt a madzagot kellett cibálnia, amikor váltani akart.

Másvalaki ezt írta: Mindig is utáltam a Ford Couriert, mivel egy ideig nekem is volt. Sokáig megborzongtam, amikor láttam valahol egyet, és csodálkoztam, hogy működőképes. De két évvel ezelőtt láttam egy Courier, amit a lehető legtökéletesebb célra hasznosítottak: csirkeketrec lett belőle!"

Egy hölgy Audi Fox-át annyiszor kellett elvontatni, hogy az amerikai autóklub inkább fizetett nekik, csak mondják fel a tagságot. Az autó mind a három motorja 45 ezer mérföldet bírt ki, de a fűtés soha nem működött.

A Ford Excursion különdíjat kapott, mint az Évszázad Nagy Buta Autója. "Állandó veszélyforrás a többi útonlevő számára. Ezzel nekimenni valaminek? Biztosan túléled, de egyész családokat irtasz ki." "Ez a klasszikus ronda amerikai autó mintapéldánya. Csoda így talán, ha a világ utál minket?"

A végleges lista, a szavazók kommentárjával kiegészítve:

1.Yugo: "Előnyére kell írni, hogy fűthető volt a hátsó ablak. Így ha tolni kellett, legalább nem fagyott meg az ember keze."

2.Chevrolet Vega: "Tapasztalatom szerint ezt az autót tömörített rozsdából állították elő".

3.Ford Pinto: "Az utcánkból egyik éjjel egyszerre loptak el egy tucat autót. Másnap reggel csak az öregem bilisárga Ford Pintoja árválkodott az út szélén."

4.American Motors Gremlin: "Ez a jármű egy olcsó kerti traktor minőségével és felszereltségével rendelkezett."

5.Chevrolet Chevette: "A kemény 82/83-as télen a városunkban minden Chevette szétfagyott, mint buta kacsák a jeges tavon."

6.Renault 5: "Életveszélyes volt minden baleset, ha egy croissantnál nagyobb tárggyal ütköztél. Mindig nyitva hagytam, míg végül ellopták."

7.Plymouth Volare/Dodge Aspen: "Ez az autó már akkor rozsdásodni kezdett, míg a szalonban állt. Olyan rossz volt a kormányzása, hogy munkába menet kizárólag jobbkanyarokból álló utat kellett találnom."

8.Cadillac Cimarron: "Csalódott volt a feleségem, hogy olyan rövid ideig volt nálunk az autó. Ugyanis venni akart egy fegyvert, és agyonlőni vele a kocsit."

9.Renault Dauphine: "Akkoriban a típus egy Volkswagen árának a felébe került, amit viszont szintén feleannyiért lehetett megkapni, mint bármi mást. A Dauphine-om egy éves korában totálkáros lett, amikor oldalról egy biciklista beleszállt."

10.Volkswagen Bus: "Az autó soha nem melegedett be, kivéve ha kigyulladt a gáztűzhely. Az autópályán egy halálcsapda volt az egész, egyszerűen nem tudtál elég gyorsan menni. Jó esélye volt annak, hogy hátulról valaki belédrohan."