További Cyberia cikkek
|
10000-ben egy mesterséges intelligencia által létrehozott fegyvert hívnak majd így. (A történet akkor játszódik, a már megírt novellák különös hősei e távoli jövőből tekintenek vissza. Világok épülnek és pusztulnak, birodalmak, nyelvek születnek és enyésznek el, népek, fajok, bio-, nano-, piko-, femto-, szupra-femto, ki tudja milyen technológiák még, ármány és dicsőség - az egész egy kicsit olyan, mintha Tolkien a régmúlt helyett nagyon előre kalandozott volna az időben.)
Tudomány és tudományos fantasztikum: az alkotók bőségesen merítenek mindkettőből, bár hangsúlyozzák, hogy a fizika ma ismert törvényeit azért tiszteletben tartják, tehát ne számítsunk a fénynél sebesebben száguldó űrjárgányokra! Leginkább elméleti fizikusok (Freeman Dyson, Gerard O'Neill, Frank Tipler) kissé "elszálltnak" tűnő (de nem lehetetlent, kivitelezhetetlent állító) írásaira támaszkodnak. Mai tudásunkkal, ismereteinkkel magyarázható, értelmezhető jelenségeket vázolnak fel.
Nem óhajtják a Star Trek időnként tudománytalan fordulatait másolni, de a Terminátor-filmek és a Mátrix embergyűlölő mesterséges intelligenciáit, a negatív jövőképeket szintén elutasítják. Az Orion fegyvere nem boldog utópia, de nem is disztópia: a mesterséges intelligencia és az ember harmonikusan él és fejlődik együtt, annak ellenére, hogy az előbbi lényegesen gyorsabb evolúciós utat jár be, és bizonyos AI-egyedek (homéroszi) istenszerű állapotot érnek el.
Kiindulási pont a Vernor Vinge által leírt Technológiai Különösség, a homo sapiensével egyenértékű gépi öntudat megjelenése, valamikor a 2040 és 2050 közötti években. 10000-ig (természetesen) újabb Különösségek prognosztizálhatók. A látványos változások pedig mindig technológiafüggők. Technológia és spiritualitás nem azonos fejlődési íven futnak - a tudatlanság, az irigység, a hatalomvágy, a szebb jövő és a dicső aranykor igézete egyidősek az emberrel, s az általunk teremtett létformákat is meghatározzák. Azaz, Lao-ce, Buddha vagy Jézus tanítása örökérvényű, minden kor minden intelligens entitásához szól.
Történelmi áttekintés: a szerzők a földi civilizáció kozmikus elterjedését Galaktikus Érának nevezik. Periódusai az 1800-tól 2500-ig tartó Fejlődés Kora (1800-2000: ipari, 2000-2100: információs, 2100-2400: interplanetáris, 2400-2500: nanotechnológiai civilizációk), a nano-katasztrófák által fémjelzett Sötét Kor (2500-2900), az AI-megakorporációk uralta Csillagközi Kor (2900-5200), a Belső Szféra Kora (5200-7400) és a még 10000-ben is tartó Külső Tömeg Kora (7400-tól, 9500 körül kezdődött szakasza a "modern idők").
|
A filmekben látott példányokat mind egy kaptafára szabták, klisék; úgy néznek ki, mintha a legcsekélyebb személyes jeggyel sem rendelkeznének. Kultúráik, a hagyományos scifi-irodalom ellenében - a földi kultúrákhoz hasonlóan - nem homogének. És az se biztos, hogy ők látogatnak meg minket: a forgatókönyv szerint 2050 és 2100 között az űrutazás mindennapossá válik, tehát előbb-utóbb csak összefutunk velük valahol. (Különösen azt a tényt figyelembe véve, hogy a 10000-ben benépesített űr legtávolabbi pontja mintegy hatezer fényévnyire lesz a Földtől.)
Az űropera öt legfontosabb eleme: a témakörök bemutatása, a galaktikus enciklopédia, a rendkívül bőséges (még a nem éppen közszájon forgó kifejezésekkel teli Transzhumanista Lexikonhoz képest is ezoterikus) szójegyzék, a történetek és a játékok.
A tematikus blokkban - többek között - kronológia, csillagászati tudomány- illetve technológiatörténeti, fajokat és léttípusokat, mesterséges intelligenciákat és AI-isteneket, az idegeneket, civilizációkat, űrközlekedésre alkalmas járműveket, hadviselést, megakorporációkat, a memetikus fejlődést taglaló ismertetők nyújtanak bőséges információt. A rendkívüli személyiségek arcképcsarnoka sem marad ki: például megtudhatjuk, hogy 10000-ben a huszadik századi tudósok közül elsősorban Alan Turing, Neumann János és Eric Drexler neve lesz fogalom. A legtöbb történelmi hőst azonban még nem ismerhetjük...
|