További Hardver cikkek
Az elektromos autók akkumulátorait most egész éjjel tölteni kell ahhoz, hogy nappal megtehessünk hetven-nyolcvan kilométert, hosszabb utakra ezek az autók teljesen alkalmatlanok. A hibridek esetében is inkább csak a hatékonyságot javítják a beépített is elektromotorok és akkumulátorok, a szénhidrát alapú üzemanyagoktól való függőségünket nem csökkentik. Ehhez képest az EEStor technológiája teljes paradigmaváltás, mert gyors energiafelvételt tesz lehetővé.
Egy megrendelője már van a vállalatnak, az elektromos autókat gyártó torontói ZENN Motor, és az akkuhelyettesítő megoldás a megújuló energiaforrásokkal foglalkozó szektornak is jól jöhet, mert hatékonyan és gyorsan el tudja tárolni a napelemek vagy szélkerekek által megtermelt energiát.
Ultragyors energia
Most az elemek kémiai reakciók segítségével tárolják az energiát, és órák alatt töltődnek fel. Ezzel szemben a számítógépekben és rádiókban is megtalálható egyszerűbb kondenzátorok kevesebb energiát tárolnak, de szinte azonnal felveszik és leadják az energiát. Az ultrakondenzátorok mindkét technológia legjobb tulajdonságait ötvözik, azaz sok kondenzátor egybeépítésével megnövelik a tárolókapacitást, miközben nem lassul a töltés sebessége. Az autók ezt jól hasznosíthatják, mert nagy energiára van szükségük a gyorsuláshoz.
Az EEStor eddig nem árult el sokat a technológiájáról, teljesen észrevétlenül működik, és nem szívesen ad interjúkat. Ugyanakkor a céget három millió dollárral támogatta a Kleiner Perkins Caufield & Byers befektetői csoport, amely sok mára piacvezetővé vált cég indulását segítette tőkével; támogatottjai között volt például a Google és az Amazon.com.
Emellett a ZENN Motor eddig 3,8 millió dollárt adott az EEStornak, és további 1,2 milliót ígért, ha a cég leszállít egy terméket. Az EEStor alapítói egyébként komoly múlttal rendelkeznek, Richard D. Weir és Carl Nelson az IBM adattároló technológiáin dolgoztak a kilencvenes években, amíg 2001-ben meg nem alapították az EEStort.
Titkos recept
Az EEStor szabadalmából annyi kideríthető, hogy több ezer vékony fémlemez közé bárium titanátot tesznek, így egy ultrakondenzátor jön létre, amely gyorsan tárolja és adja le az energiát. Egyelőre kérdéses, hogy az anyagot elő lehet-e állítani nagy mennyiségben. Egyébként a Georgia Tech kutatóintézet tudósai ugyanezzel az anyaggal duplázták meg egy kondenzátor kapacitását, az EEStor azonban azt állítja, hogy négyszázszoros javulást sikerült elérnie. A szkeptikusok azt hangoztatják, hogy az EEstor technológiája közel van az alkímiához.
Az ultrakondenzátorok vezető gyártója, a Maxwell is felfigyelt az EEStor tevékenységére, és számos olyan tényezőről tud, amelyen elbukhatnak. Például az EEStor szabadalmában leírt ultrakondenzátor szélsőségesen nagy feszültségen működik, tehát nem lehet majd hagyományos fali konnektorról tölteni. Emellett a kondenzátorok eltörhetnek, amikor az autó az úton zötykölődik, és lassan lemerülnek, ha az autó hosszú ideig áll a parkolóban.
Amíg az EEStor nem árul el többet a módszeréről, nem tudhatjuk, hogy tényleg megszabadulhatunk-e az akkuktól és a benzinmotoroktól, vagy egyelőre marad minden a régiben.