
Szeptemberben várhatóan megjelenik az Amazon.com új e-könyve, amellyel a cég a tankönyvek és jegyzetek 5,5 milliárd dolláros amerikai piacán szeretne komolyabb részesedést szerezni. Tim Bueneman elemző szerint az oktatási piacon való megjelenéssel jelentősen nőhet az elektronikus könyvek forgalma.
Az egyetemi hallgatók évente több tízezer forintot – az USA-ban több száz dollárt – költenek el könyvekre és jegyzetekre. A kötetek nehezek, egyszerűbb lenne a diákok élete egy olyan kütyüvel, amely 200 könyvet lesz képes tárolni, egy feltöltéssel 30 órányi olvasást bír el. Bueneman ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a diákoknak különleges igényeik vannak. Biztosan nem lesznek vevők a kütyüre, ha nem tudnak kijelölni szöveget, jegyzetelni, ráadásul jól látható, nagy felbontású grafikonokra és képekre van szükségük.

Jeff Bezos, az Amazon.com vezérigazgatója a Kindle bemutatója előtt az egekig magasztalta a kütyüt, szerinte a kütyü teljesen átalakítja majd olvasási szokásainkat. Ha valamihez ért az Amazon.com, akkor az a könyvkereskedelem, amelyet az elmúlt évtizedben teljesen átalakítottak. Most még korai a Kindle hatásáról beszélni, mert a tavaly novemberben bemutatott kütyüért nem tolonganak a vásárlók. Nem hivatalos adatok szerint eddig nagyjából 280 ezer talált gazdára, ami az első évben nem rossz, de nem is jelez forradalmat.
Elviszi más
A Businessweek kételkedik a Kindle sikerében. Példaként az Apple iPodját emlegeti a cikkíró, amely akkor vált sikeressé, amikor tartalmat is párosítottak hozzá. A Kindle azonban eleve jó tartalmakkal jelent meg, az olvasóról másodpercek alatt megszerezhető szinte bármilyen könyv, újság és egyéb írott tartalom. Amerikában, persze, de az iPod is onnan indult világhódító útjára.
Ugyanakkor magának a készüléknek még van hová fejlődnie, például jobb interfészre van szükség, mert a tesztelők szerint a kijelző bal oldalán lévő hatalmas gombokkal túl könnyen lehetett ellapozni. Emellett vékonyabbnak kell lennie, és olcsóbbnak. A Businessweek forrásai szerint ezekben mind változás várható. A most 360 dollárba kerülő kütyü új verziója először 300 dollárba kerül majd, ami később lemehet 250 dollárra is.
Az Amazon.com elkötelezettségét jól mutatja, hogy amíg az első verziót megtervezését más cégre bízták, addig második verziót házon belül fejlesztik. Bezos egyik támogatója, John Doerr nemrég azt nyilatkozta, hogy egymilliárdos üzletet lát a Kindle-ben. Kérdés, hogy vajon a különálló e-könyv lesz-e a nyerő, vagy a technológia egyszerűen bekerül a laptopokba, netbookokba és más hordozható kütyükbe.
