Árpád
-1 °C
9 °C

Lámpaoszlopról tankolhatnak a robogók

2002.02.27. 09:45
A közlekedési káoszban fuldokló német fővárosban egyre többen választják a dugóban is haladékony robogókat és motorkerékpárokat - a belsőégésű motorokkal felszerelt kétkerekűek azonban zajosak és tovább szennyezik az amúgy sem tiszta levegőt. Egy berlini cég most arra vállalkozott, hogy elektromos töltőállomásokat alakít ki a lámpaoszlopokon a csendes és tiszta villanymotoros robogók számára.
A SolarMove nevű új német vállalat szerint azért használják kevesen az egyébként már kapható villanymotoros robogókat a városi közlekedésben, mert azok hamar lemerülnek, és az akkumulátorok utántöltése a város számos pontján nem megoldható.

Az emeleti lakók - és ők vannak többen - ráadásul nem biztos hogy le tudnak lógatni egy hosszabbítót a hatodikról az udvarban tárolt motorig. A cég szerint ezen úgy lehet segíteni, ha "e-töltőállomásokat" alakítanak ki a lámpaoszlopokon, amelyekről új erőre kaphatnak a robogók. A SolarMove 2003-ig 200 lámpaoszlop átalakítására vállalkozott, a folytatást a program fogadtatása dönti el.

Chipkártyás e-Tankstelle

Villamos
Az előzetes tervezés során azonban a SolarMove nem várt akadályokba ütközött: kiderült, hogy Kelet-Berlin elaggott lámpaoszlopaiban csak akkor van kakaó, ha központilag felkapcsolják őket - vagyis csak éjszaka. Néhány városatyát az aggaszt, hogy ki fizeti majd a villanyszámlát - erre chipkártyás fizetési rendszert dolgozott ki a vállalat.

Az elképzelések szerint négy konnektor és a kártyaelfogadó automata kapna helyet a kijelölt oszlopokban: a villanyrobogók akkumulátorainak teljes feltöltése mintegy két órát vesz igénybe, ennyi elektronnal városi forgalomban mintegy 30 mérföldet (48 kilométert) tehetnek meg a robogók.

Drágák a villanymotorok

A SolarMove további kritériumként azt is megszabta magának, hogy a robogók töltésére szánt energia túlnyomó részének megújuló energiaforrásokból - víz és napenergiából - kell származnia. Ha mindez teljesül, a program megvalósulása előtt immár csak egyetlen akadály tornyosul: a villanyrobogók jóval drágábbak a benzineseknél: átlagosan 3500 dollárba kerülnek 1800 helyett.

A SolarMove mégsem akar megállni Berlinben: a rendkívül szigorú kaliforniai légszennyezési törvények 2003-tól jelentősen megélénkíthetik az effajta megoldások iránt jelentkező keresletet a keleti part nagyvárosaiban is.

Ráadásul Dean Kamen nagy durranásnak ígérkező, önegyensúlyozó városi rollere, az idén piacra kerülő Ginger/Segway is villamos.