Lukács
7 °C
22 °C

Tekintetükkel ölhetnek a játékosok

2008.05.06. 17:10
Eddig csak egyszerűbb szoftverekben lehetett könnyen irányítani a kurzort szemmozgással, de egy új technológia segítségével akár a World of Warcraft világában is így harcolhatunk.

Ágyhoz kötött mozgáskorlátozottak már az 1990-es évektől tudnak számítógépezni a szemmozgást figyelő technológiák segítségével. Ezzel a módszerrel azonban eddig csak kétdimenziós szoftvereket, például operációs rendszereket, irodai programokat és egyszerűbb segédprogramokat tudtak irányítani, illetve a kijelzőn megjelenő virtuális billentyűzeten gépelhettek is.

A technológia nem bonyolult: a felhasználók általában a szemük mozgatásával irányítják az egérmutatót, és ha hosszasan bámulnak egy objektumra, akkor azt a számítógép egérkattintásként értelmezi. A szerkezet infravörös fényt bocsát ki, és infrakamerákkal figyeli a szemmozgást.

Ez a megoldás azonban túlságosan munkaigényes ahhoz, hogy a felhasználók a háromdimenziós játékokban is elég pontosan és gyorsan tudjanak mozogni, mondta a New Scientistnek Stephen Vickers, az egyesült királyságbeli De Montfort egyetem kutatója, aki munkatársaival egy komolyabb szemmozgást figyelő szoftvert fejleszt. A projektet az Európai Unió is támogatja.

Elnézést

Bár a virtuális világokban mindegyik avatár teljesen ép, a mozgáskorlátozottak nem igazán tudják tartani a lépést a többiekkel, mert képtelenek gyorsan mozogni és kommunikálni. Egérrel és billentyűzettel játszva egyszerre több utasítás is kiadható a játékban, például az avatár mozgatásával egy időben a nézet is változtatható, és könnyebb kommunikálni valódi billentyűkkel. A szemmozgást követő irányítórendszer azonban csak arra képes, hogy körülbelül öt milliméteres pontossággal megállapítsa, hogy a felhasználó merre néz.

Vickers szoftverével is az egérmutatót lehet irányítani, de különféle extrákkal gyorsabban kiadhatók bizonyos parancsok. Például hosszabb ideig a kijelző mellé nézve más funkciókra lehet átváltani. Így megoldható, hogy a felhasználó a kurzor irányítása helyett a nézetet tudja átállítani. Egy speciális szemmozdulattal ideglenesen ki is kapcsolható az irányítórendszer, így a felhasználó nyugodtan körülnézhet a képernyőn – hiszen elég nehéz lehet úgy olvasni és böngészni, hogy a számítógép minden szemmozdulatot parancsként értelmezi.