Judit
3 °C
6 °C

'Ha nem lennék korrekt, azt mondanám, tápegységhiba'

2005.10.05. 16:37
Számítógépszervizeket teszteltünk egyszerű hardverhibával, véletlenszerűen választottunk ki nyolc szolgáltatást. Négy szervizt hívtunk házhoz, és négyhez elvittük a hibás pc-t. A teszthez két könnyen rekonstruálható hibával tettük működésképtelenné a számítógépet: a powergomb vezetékét átkötöttük az alaplap egy másik pontjára, és kilazítottuk a memóriát. Ezután tárcsáztuk a szervizt, majd szomorúan közöltük, most értünk haza a nyaralásból, próbáljuk bekapcsolni a gépet, de a tünet: se kép, se hang.

Gondolkozott már azon, vajon mi történik számítógépével, ha beadja egy szervizbe? Vajon tényleg az volt a hiba, amit mondtak önnek és vajon reális az összeg, amit elkértek? Felmerült már önben, hogy a szervizes azt mond, amit akar, hiszen ön nem ért eléggé a számítástechnikához, így nem tudja ellenőrizni a javítás körülményeit?

Amennyiben igen, ön hasonlít hozzánk: előítéletes, sztereotip, szkeptikus, és nem szeret túl sokat fizetni. Mégis, ki kell ábrándítanunk, az átvágós szervizekkel kapcsolatos előítélet ebben a tesztben hamisnak bizonyult. Néhány apró hanyagságtól eltekintve megállapítottuk, létezik korrekt szolgáltatás, a szervizek jó munkát végeztek. Az alábbiakban szövegesen értékeljük és az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan pontozzuk a tesztelt szolgáltatásokat.

T-com Szuperszerviz

#alt#
Elrontjuk

A szuperszerviz valóban szuper, profi és gyors, a bejelentés után két órával újra működik a számítógép. A T-com szervize egyszerűbb esetekben távsegítséget alkalmaz, de a se kép, se hang tünetre a helyszíni javítást ajánlja a 1722-es telefonszámon elérhető ügyfélszolgálat. A kiszállás díja 5000 forint, és ha az ügyfél úgy gondolja, kérhet átalánydíjas javítást, ami két óra időtartamig bruttó 16 000, három órára bruttó 20 000 forint. Nekünk ez soknak tűnik, úgyhogy nem kérjük.

Két T-com-pólós szerelő érkezik (a névjegyen "szakértő" áll), az egyik elemlámpával vizsgálja az alaplapot, a másik értelmesen néz. Húsz perc után közlik, hogy ebbe a gépbe valaki belenyúlt, ugyanis át van kötve a powergombhoz tartozó vezeték, és a RAM is lötyög. Mi döbbent arcot erőltetve előadjuk az ilyen esetre kigondolt kerettörténetet: egy ismerős vigyázott a lakásra, amíg mi nyaraltunk, talán ő nyúlhatott a gépbe. A szakértők egyetértően bólogatnak, majd közlik, hogy ilyen kis hiba miatt csak a kiszállási díjat számítják fel, és még egy hűtőmágnest is kapunk ajándékba a mentők, a tűzoltók, a rendőrség és a T-com Szuperszerviz telefonszámaival. Fizetnünk később kell, a díjat hozzácsapják a következő T-com-telefonszámlához. Másnap egy kedves hang visszahív, hogy a javítás óta is minden rendben van-e a géppel, és hogy tetszett-e a szolgáltatás. Tetszett.

Szakszerűség: 5
Udvariasság: 5
Gyorsaság: 4
Ár: 5000 forint
Szubjektív: profi és pontos

Jaby Számítógép Szervize

Jabyra animgifektől hemzsegő vicces webje miatt esik választásunk, ahol "mezei halandóknak" ajánlja szolgáltatását. Pontosan érkezik, majd háromnegyed órát viaskodik a tesztgéppel, folyamatosan kommentálja a látottakat, ami egyfelől nagyon hasznos, másfelől igen szórakoztató. "Most engem tesztelsz, vagy ez valami vicc?" - kérdezi húsz perc után, amikor rájön, hogy a powergomb vezetéke rossz helyre van dugva. Valahogy kimentem magam (ezúton is elnézést a füllentésért), és élvezettel hallgatom, ahogy Jaby elmondja, hogyan vágna át, ha nem lenne korrekt. "Szerencséd van, hogy engem hívtál, mert más azt mondaná, hogy tápegységhiba, visszakötné a powergombot, kifizettetne veled egy új tápot, ami olyan hatezer forint, és elvinné a tiédet" - mondja, majd újabb húsz perc után aztán a kilazított RAM-modult is a helyére illeszti. 7200 forint lenne a kiszállás és a munkadíj, mondja, majd az egyszerű munkára hivatkozva végül hatezer forintot kér.

Szakszerűség: 4
Udvariasság: 5
Gyorsaság: 3
Ár: 7200 helyett 6000 forint
Szubjektív: szórakoztató, Gazdagrétre és Budaörsre ingyenes a kiszállás, viszont a szolgáltatás a drágábbak közé tartozik.

Idő és számla

Ha keveset akar fizetni, spórolja meg a kiszállási díjat, és vigye be a szervizbe a gépét. Ha házhoz hívja a szerelőt, előfordulhat, hogy tízperces munkáért hatezer forintot kell fizetnie. Viszont ha kevés az ideje, áldozzon a felárra, a helyszíni javítás ugyanis nagyságrendekkel gyorsabb. A számítógépszervizek nem különböznek számlázási szempontból a többi szervizszolgáltatástól. Ha számlát szeretne, jelezze az előzetes telefonos egyeztetéskor, máskülönben előfordulhat, hogy a szerelő véletlenül "otthon felejti" számlatömbjét.

PC ambulance

A PC ambulance munkatársa Hatvanból utazik a budapesti riasztásra, mégis pontosan érkezik. Negyed óra vizsgálódás után kérdezi, hogy belenyúlt-e valaki a gépbe, mire én újra előadom az "ismerős lakott nálam, biztos az volt"-szöveget. A PC ambulance szerelője valószínűleg megsajnálja az ismerőst, mert azt mondja: "nem akarok viszályt szítani, nem biztos, hogy belenyúltak, úgy tűnik inkább, hogy csak a BIOS vacakolt", és eltitkolja előlem az átdugott vezetéket és a kilazított memóriát is. Végül a javításért csak az ötezer forintos kiszállási díjat kéri el, amibe a félóra munka díja is beletartozik.

Szakszerűség: 4
Udvariasság: csillagos 5
Gyorsaság: 5
Ár: 5000 forint
Szubjektív: annyira udvarias, hogy még a baráti viszályt is menedzseli.

Pcdoki

Pcdoki mind közül a leggyorsabb, pontosan öt perc kell neki, hogy mindkét hibát kijavítsa. Az előzetesen egyeztetett kiszállási időpontot utóbb telefonon négy órával későbbre próbálja módosítani, de mivel az nem alkalmas nekünk, végül húszperces késéssel, de megérkezik az eredetileg megbeszélt időpontban. A Pcdoki annyiban becsapós, hogy bár weboldalán ingyenes kiszállással hirdeti magát, az érkezéstől számított minden megkezdett óráért nettó hatezer forintos díjat számít fel. "Sajnálom, hogy egy tízperces munkáért el kell kérnem hatezer forintot. Szerintem fizettesse ki az ismerősével, aki vigyázott a lakásra, mert ebbe a gépbe egészen biztosan belenyúlt" - szabadkozik munkatársuk.

Szakszerűség: 5
Udvariasság: 5
Gyorsaság: csillagos 5
Ár: 6000 forint
Szubjektív: a legrutinosabb és egyben az egyik legdrágább.

Bluefish Computers

Az otthoni javítás után fogtuk a pc-t, és elindultunk vele a fővárosban. Négy napja adtuk be tesztgépünket a Bluefishhez, amikor telefonon értesítenek bennünket, hogy a gép azért nem indul, mert hiányzik belőle a memória. Szívesen kicserélik hétezer forintért, ha kérjük, mondják. Nem kérjük, inkább elindulunk kideríteni a rejtélyt, hova tűnt a memória, ami a szervizelés előtt a gépben volt. Az üzletben közlik velünk, hogy valaki babrált a géppel, át van kötve a powergomb vezetéke, ráadásul úgy tűnik, a babráló kivette a RAM-modult is. Nem fedjük fel magunkat, naiv ábrázattal érdeklődünk, minden megvan-e a gépben, mert félünk, hogy a lakásra vigyázó ismerős a winchestert vagy más, a memóriánál értékesebb alkatrészt is eltulajdonított.

Mivel a tesztgépünket "javító" Bluefish-munkatárs nem emlékszik, hogy javítás közben látott-e a gépben winchestert, kollégája jelenlétünkben újra felnyitja a pc-t. A gépben látszatra minden alkatrész a helyén van, sőt azonnal észrevesszük, hogy a "hiányzó" RAM-modul a gép alján kuksol - feltehetően a lazítás és a szállítás következményeként esett ki. Ezek szerint a figyelmetlen informatikus nem vette észre. Örömkönnyekkel küzdve fizetjük ki a háromezer forintos alkatrész-diagnosztikai díjat, elátkozzuk magunkat előítéletes gondolatainkért és rádöbbenünk: mégis ez minden világok legjobbika.

Szakszerűség: 1
Udvariasság: 2
Gyorsaság: 3
Ár: 3000 forint
Szubjektív: figyelmetlen, lassú szolgáltatás.
Bluefish - Budapest, Teréz krt. 47.

Mistral Computerworld

A Mistral Váci úti üzletének egyik munkatársa az átvétel után megkér bennünket, várakozzunk, amíg ellenőrzi a tápegységet. Miután kiderül, hogy a táp rendben van, tíz perc vizsgálódás után működőképessé teszi a gépet, és elmagyarázza a laza RAM és a powervezeték jelentőségét. Ezer forintot fizetünk, és még számlát is kapunk róla.

Szakszerűség: 5
Udvariasság: 4
Gyorsaság: 5
Ár: 1000 forint
Mistral - Budapest, Váci út 60.

Acomp a computerbolt

Az Acomp az egyetlen a nyolc szolgáltatás közül, amely annyira csekélynek ítéli a hibát, hogy ingyenesen megjavítja számítógépünket. A gyorsaság azonban ebben a tesztben nem erőssége a cégnek, egy szerdai napon adjuk be a "se kép se hang" tesztgépet a szervizbe, és a rákövetkező keddig nem kapunk értesítést. Utóbb a szervizben azt állítják, sms-ben üzentek, hogy készen van a gép. Az említett sms nem érkezett meg.

Szakszerűség: 5
Udvariasság: 2
Gyorsaság: 2
Ár: ingyenes
Szubjektív: komor kiszolgálás, ám maximálisan korrekt szolgáltatás
Acomp - Budapest, Róbert Károly krt. 68.

IQ Network

Az IQ Networkben az a jó, hogy az üzlet egybe van építve egy horgászbolttal, így ha valaki csalit akar venni, egyszerre intézheti a pc-javítással. Az IQ Networkben nem adnak igazoló papírt az átvett konfigurációról, egy matricát ragasztanak a gépre az ügyfél nevével és telefonszámával. A pc leadásakor rákérdezünk, nem adnak-e mégis valamilyen igazoló papírt, amivel a javítás után átvehetjük tulajdonunkat, válaszként a szerviz munkatársa nevetve feltételezi, hogy nem bízunk meg benne eléggé. Nem erősködünk tovább, így végül nem is kapunk átvételi elismervényt. Az IQ Network a tesztgép beadását követő napon készül el a javítással, a telefonban titokzatosan annyit közölnek, hogy nehezen jöttek rá a hibára, a díj viszont még így is belefér a kétezer forintos alapszervizdíjba. Az átvételkor elmagyarázzák, a pc azért nem indult, mert valaki átkötötte a powergombot és kilazította a memóriát.

Szakszerűség: 5
Udvariasság: 3
Gyorsaság: 4
Ár: 2000 forint
Szubjektív: a legviccesebb szervizhelyszín
IQ Network - Budapest, József krt. 59-61.