Vilma
-7 °C
4 °C

James Bond teherautója visszalő

2001.11.13. 09:55
Az amerikai hadsereg egy James Bond-film kellékei közé illő kisteherautót fejleszt. A magas rangú politikai és katonai vezetők védelmére tervezett jármű kívülről semmiben nem különbözik civil társaitól, de a burkolat alatt fegyverek és különleges elektronikus eszközök rejtőznek.
A Ford F-350 pickup alapjaira épülő kisteherautó karosszériája alatt lézervezérlésű gépfegyver és aknavető rejlik. A SmarTruck elnevezésű prototípust vakító fényszórókkal és könnygázszóró nyílásokkal látták el, és feszültség alá helyezhetők a kilincsei. Ha üldözőbe veszik, csúszós olajtócsát csurgat az úttestre, vagy abroncsokat szétvágó tüskéket szór ki.

James Bond kisteherautója

A páncélozott jármű sűrű álcázó füstöt képes kibocsátani. A bent ülők minden parancsát az ujjlenyomatot azonosító rendszer engedélyezi. Az autó a Ford F-350 alapjaira épül, de ezen túl nincs semmi hasonlóság köztük. "Ez egy James Bond F-350" - jelentette ki a Wirednek Paul Skalny, az amerikai hadsereg prototípust építő gépjárműipari központjának igazgatója.

A SmarTruckot elsősorban katonai és politikai vezetők védelmére szánják, de elképzelhető, hogy később vállalatvezetők kíséretében is felbukkan. "A civil változatok természetesen nem kaphatnának gránátvetőt, de a tüskék, elektromos sokkolók és a vakító fények megmaradhatnak" - mondta Frank Ruiz, a különleges pickup kifejlesztésében közreműködő, páncélozott személyautókat gyártó International Armoring elnökhelyettese.

Emberrablás elleni védelem

A SmarTruck elsősorban arra szolgál, hogy védje a bent ülőket, és úgy tervezték, hogy képes legyen időt nyerni, hogy elhagyhassa a helyszínt. "Egy emberrablás átlagosan három és fél másodpercet vesz igénybe, vagyis ha nyerünk öt másodpercet, kikeveredhetünk a forró helyzetekből" - mondta Clint Murphy, a páncélozott autókat gyártó Amortek International elnöke.

Egy kapcsoló megbillentésére a kisteherautó 20 liter olajat borít az úttestre, amitől az üldözők elvesztik az uralmat a járműveik felett. Kiszórhat 32 borotvaéles tüskét is, vagy a kipufogón keresztül füstködöt bocsáthat ki.

A jármű elején és hátulján fényszórókat helyeztek el, melyek képesek elvakítani az üldözőket. "Vakítófényeknek hívjuk ezeket a a nagy intenzitású fényforrásokat, melyek dönthetők, hogy egyes emberekre fókuszáljanak" - mondta Russ Maze, a projektben részt vevő Integrated Concepts & Research programmenedzsere.

Míg a ködöt, az olajat és a tüskéket csak egyszer tudja bevetni a SmarTruck, a jármű négy sarkán elhelyezett négy könnygázszóró egy út során akár ötvenszer is használható. A szórófejeken keresztül négy méter sugarú felhőbe burkolózhat az autó, így védőfelszerelés nélkül a támadók nem tudják megközelíteni.

Áramot vezettek a kilincsbe

Ha a gáz ellenére sem marad távol az ellenség, a feszültség alá helyezett kilincsek jelentik a következő védelmi vonalat. A kilincsek 110 voltos sokkjától a behatoló időlegesen elkábítja. Amennyiben a dolgok valóban rosszra fordulnak, a SmarTruck bevetheti éles fegyvereit, a gránátvetőt és a lézer vezérelte gépfegyvert. A hátsó ülések félrecsúsznak, és előkerül a fegyverzet irányítórendszere. A lézerágyú a tetőből emelkedik ki, két félresikló ajtó mögül.

Golyóálló karosszéria

A célpontokat a tetőn elhelyezett négy kamera, és a gépfegyver saját kamerája méri be. Az irányító pulton mind a négy kamera képe megjeleníthető. A fegyver teljesen távirányított, joystickkal irányítható a pásztázás, és gombnyomásra kezd tüzelni. Ha minden védelmi rendszer csődöt mondott, és a SmarTruck maga áll tűz alatt, a páncélozott karosszéria és a golyóbiztos üvegek megvédik a bent ülőket. A páncél igen könnyű, de képes megállítani a 0.44-es kaliberű fegyverek lövedékeit.

A SmarTruck valamennyi trükkjét érintésre reagáló képernyőkkel lehet kezelni. Hogy a jármű ne juthasson rossz kezekbe, az irányítás csak az ujjlenyomat útján azonosított személyek parancsainak engedelmeskedik. Minden felhasználó chippel ellátott gyűrűt visel. A jármű beindításához a gyűrűben elmentett információkra, és a hüvelykujj lenyomatára van szükség.

A SmarTruck nem lesz olcsó, a vásárló valahol 100 ezer és félmillió dollár közötti kiadásra számíthat, attól függően milyen trükkös felszerelésre tart igényt - mondta Maze.

A szakértők szkeptikusak

A legfontosabb mégis a jó gyorsulás és a jó fékek. A legtöbb páncélozott autónál nem ügyelnek ezekre eléggé. "Sok a trükk, de hiányosak az alapok" - mondta Clint Murphy, az Amortek szakértője. Véleménye szerint a SmarTruck páncélozása sem a legjobb. "A 0.44-es kaliberhez tervezett páncél nem ad túl jó védelmet" - mondta - "Legyen inkább 7.62-es. Külföldön nem vacakolnak az emberek a 44-es Magnummal, vagyis ha ebben a teherautóban ülsz, amikor megtámadnak, inkább kiszállnál".