Miklós
-7 °C
2 °C

Microsoft X-box konzol

2000.03.23. 22:32
Távolról sem nevezhető váratlannak az a bejelentés, amit Bill Gates tett a minap a San Jose-i Játékfejlesztői Konferencián, a gondos szivárogtatásnak köszönhetően az igazi meglepetést inkább az okozta volna, ha a Microsoft alapítója mégsem jelenti be, hogy cége egy X-box nevű játékkonzollal fog megjelenni a piacon. Nyílt titok volt ugyanis, hogy a Microsoft megvásárolta az Xbox.com domaint, és már korábban elterjedt a hír, hogy a Microsoft fejlesztőket toboroz egy új platformhoz, és ugyan mi másért tartaná Bill Gates a játékfejlesztők előtt való megjelenést olyan fontosnak, hogy maga mondjon nyitóbeszédet konferenciájukon, ha nem azért, hogy itt mutassa be cége legújabb fejőstehenét.

Másodpercenként 1 milliárd művelet
A legokosabbak természetesen megint mindent előre tudtak, a Microsoft azonban ezúttal még nekik is tartogatott meglepetéseket. A konferencia előtti héten ugyanis az X-box hardverében két változtatást is tettek, egyrészt a grafikus chipet nem a viszonylag ismeretlen Gigapixel, hanem a sokkal jobban csengő Nvidia szállítja, a processzor pedig nem AMD Athlon lesz, hanem "valamilyen" Intel chip. A váratlan bejelentés orbitális pályára állította az Nvidia részvényeinek árfolyamát, a Wintel szövetség ilyetén felmelegedése viszont komoly pofon volt az X-box iránt nagy reményeket tápláló AMD számára.

A Microsoft a jelek szerint tisztában van azzal, hogy a konzol piacra való betörés nem lesz egyszerű olyan nagy múltú ellenfelek társaságában, mint a Sega, a Nintendo vagy a Sony, amelynek új PlayStation2-jéből a megjelenés hétvégéjén 980 ezer darabot adtak el, és csak azért nem sikerült elérni az egymilliót, mert a legtöbb áruházban egyszerűen elfogytak a készletek. Éppen ezért egy olyan gépet raktak össze, amely képességeivel sokszorosan múlja felül a konkurenciát, ugyanakkor kizárólag PC alkatrészekből áll, a szoftveres oldalon pedig a Windows operációs rendszerre és a DirectX programozási felületre épül (innen az X-box név), így a játékfejlesztőknek könnyű dolguk lesz, ha erre a platformra akarnak új programokat készíteni.

Az X-box egy legalább 600 MHz-es Intel Pentium III processzort, 64 MB memóriát, és 8 GB-os merevlemezt tartalmaz. A grafikus processzor az Nvidia egy következő generációs, még erőteljesen fejlesztés alatt lévő chipje lesz, amely másodpercenként 1 milliárd művelet elvégzésére képes. Az X-box így 5-10-szer gyorsabb lesz egy mai átlagos PC-nél, és kb. háromszor olyan gyors, mint a jelenlegi csúcskonzol, a napokban debütált PlayStation2. A háttérben futó operációs rendszer Windows 2000 lecsupaszított változata lesz, gyakorlatilag csak a kernel marad meg, és azok a részek, amik a játékhoz elengedhetetlenek. Az új Windows-verzió egyik erénye lesz a gyors bootolás.

A korábban elterjed híresztelésekkel szemben az X-box a Microsoft márkaneve alatt fog megjelenni. Ezzel a szoftveróriás története során először jelentkezik komplett saját számítógéppel a piacon, eddig ugyanis csak különféle perifériákat árusítottak a Microsoft márkanév alatt. Még a WebTV set-top boxait is külső gyártók készítik, és saját márkanevük alatt árulják. Az X-box természetesen meríteni fog a Microsoft WebTV-s tapasztalataiból is, hiszen nemcsak játékkonzol lesz, hanem egyben házi internetezőgép, és természetesen DVD-lejátszó is.

Sega Dreamcast, az egyik ellenfél
Erős mezőny
Az X-box tehát egy minden tekintetben ígéretes és izgalmas vállalkozás mind a Microsoft, mind a piac többi szereplője és a vásárlók számára egyaránt. Az egyetlen komoly bizonytalansági tényező a megjelenés időpontja. Bill Gates bejelentése szerint ugyanis az X-box 2001 őszén fog bemutatkozni, ami egyesek szerint túl korai, mások szerint viszont túl későn van. Sok elemző szerint ugyanis valószínűtlen, hogy a határidőre el tudná készíteni az Nvidia a fenti kimagasló képességekkel rendelkező grafikus chipjét, mivel attól ma még 2-3 fejlesztési generáció távolságra vannak, ugyanakkor az X-box Windows-ának kifejlesztéséhez is várhatóan több idő kell majd. Másfelől viszont hamarosan bemutatkozik Amerikában is a PlayStation2, már régen itt van a Sega Dreamcast, és várhatóan jóval megelőzi majd az X-boxot a Nintendo Dolphinja is, így a konzolvilág régi nagy öregjeinek bőséges idejük lesz arra, hogy kiépítsék hadállásaikat, és maguknak hódítsák meg az átlagamerikaiak nappalijait, mire az új trónkövetelő megérkezik.

A Microsoft éppen ezért nem kis összeget szán az X-box népszerűsítésére és bevezetésére, többet, mint amennyit a Windows 95 kampányára költöttek! Az új konzol még saját divíziót is kap a cégen belül, ami jól mutatja a cég jövőbeli stratégiájában betöltött helyét. A Microsoft ugyanis mindezidáig szinte kizárólag a PC világában utazott, miközben az amerikaiak felének még mindig nincs számítógépe. Van viszont TV-jük, így szívesen DVD-znek, még az idősebbek is szeretnek játszani, és még akik félnek a számítástechnikától, azok is kíváncsiak az internetre. Óriási üzleti lehetőségek vannak tehát egy olyan eszközben, amely egyszerűen kezelhető, és egyszerre elégíti ki valamennyi igényt. De nemcsak a 7 milliárdos konzoljátékpiacból, vagy a tavaly 300 milliós DVD-piacból lehet így részesedni. A Sony a PlayStation2-t nyíltan a saját hagyományos szórakoztatóelektronikai termékeit és online szolgáltatásait összefogó házi szórakoztatóközpontnak szánja, és természetesen az X-box is ugródeszkát jelentene a Microsoft különféle internetes szolgáltatásai, elsősorban az MSN számára.

Sok elemző ezért nem is túl lelkes az Xbox-szal kapcsolatos hírek hallatán, máris kongatják a vészharangot, és attól félnek, hogy a Microsoft hamarosan egy újabb piaci szegmensre fogja kiterjeszteni monopóliumát. Tény, hogy a konzolpiacon elég erős a verseny és a Microsoftnak komoly konkurenciával kell szembenéznie. Azonban az is tény, hogy ha valakinek van rá esélye, hogy betörjön erre a piacra és ott meg is vesse a lábát, akkor ez a Microsoft. Márpedig ha a Microsoft valahol megveti a lábát, az általában nem sok jóval kecsegtet a konkurencia számára. Azt pedig, hogy ez mit jelent majd a vásárlóknak, ... nos ezt mindenki döntse el maga.