Natália
-3 °C
7 °C

Örökzöld káosz fenyegeti Michigant

2003.10.29. 14:14
A berendezést, amellyel a segíteni siető tűzoltó és mentőautók maguk válthatják zöldre a forgalmi lámpa piros jelzését a felgyülemlett kocsisorok előtt, élelmes vállalkozók idén ősszel a tengerentúli nép kezére adták.
A michigani MIRT gazdasági munkaközösség "Közlekedési Lámpa Irányító Eszköz" nevű szerkója egy kicsit pótféklámpára hasonlít, meg nagyon kicsit egy elfeledett funkciójú műszerre, amit Trabantokba volt szokás szerelni egykoron. A tárgy azonban minden hasonmásánál kiemelkedőbb helyet érdemel az autósok tudathorizontján, hiszen a vezetők vágyálma. A szivargyújtóból táplálkozó eszköz ugyanis a gomb megnyomására képes ötszáz méteren belül zöldre váltani a piros lámpát.

A megyei seriffek, Detroit környékén szomorúan ingatják fejüket. A MIRT-hez hasonló eszközök használatát nem tiltja semmilyen rendelkezés, ugyanakkor drabális potenciál rejlik bennük súlyos közlekedési káosz előidézésére.

Időt nyerni, de jó

Megnyomja és húzhat
A tűzoltók és mentők előrejutását segítő, interaktív forgalomirányítási rendszert a 3M szállította a michigani városkáknak. A vevők felszerelése lámpánként tizenöt-húszezer dollárt fizettek az önkormányzatok. A rendszer további előnye, hogy infravörös adatátvitelt használ, így kívül esik a szövetségi távközlési hivatal (FCC) hatáskörén, amely hatáskörön belül egyébként a hatóság hatásosan tiltotta be a traffipax érzékelőket és zavarókat.

A 3M által Opticom néven forgalmazott rendszer a cég adatai szerint rendkívül hatékony újításnak bizonyult: a mintegy öt kilométeres tesztúton álsegélykocsijuk óránként mintegy húsz kilométerrel növelte átlagsebességét, a csúcsforgalomban így négy percet nyert.

Nem tetszik a rendszer

Az amerikai autós jelenleg körülbelül háromszáz dollárért juthat a csodálatos lámpazöldítő berendezéshez. A káosz egyelőre nem köszöntött be, de hatalmas a sürgés forgás.

A felvirágzó piaci szegmensben a MIRT mellé azonnal felsorakozott egy konkurens, a FAC, amely már a betiltás utáni félhivatalos forgalmazási körülményekre készül.

A törvényalkotók jogszabályok után kutatnak és lázasan fogalmaznak. Miközben a helyi vezetők a kesztyű felvétele illetve kidobása között ingadoznak. Van ahol leszerelik az interaktív rendszert és megszabadulnak az esetleges káosz rájuk háruló jogi felelősségétől. Máshol átprogramozzák a rendszert, így az nem reagál a dugóban villogtató sofőrök szerkóira.