Azok a cégek, melyek nem állítanak elő saját tartalmat, és nagyrészt mások által előállított tartalomból keresik a pénzüket, milliárdokat gereblyéznek össze a hirdetésekből és nyilvános részvénykibocsátásból (IPO), kezdte a Google szapulását Thomas Rubin, a Microsoft jogi tanácsadója az Amerikai Kiadók Szövetségének napokban tartott összejövetelén.
Rubin úgy folytatta, a Google szerinte azon az alapálláson van, hogy mindent szabadon lehet másolni, amíg a szerzőjog tulajdonosa nem értesíti őket, s kéri, hogy vegyék le a kérdéses tartalmat.
A Microsoft tanácsadóját persze nem elsősorban az igazság keresése vezette felszólalásában. A két cég egymásnak feszülésért a könyvek a felelősek. Pontosabb a Google online könyvkereső szolgáltatása, a Book Search, mely egyértelműen riválisa annak az Open Content Alliance nevű kezdeményezésnek, melyet a Microsoft is támogat. Míg a Google az előbb említett "amíg a jogtulajdonos nem kéri, nem vesszük le" politikát követi, addig az OCA éppen ellenkezően: csak jogilag teljesen tiszta tartalmakat digitalizál.
Az OCA "tiszta" irányelve jobban kedvez a partneri megállapodásoknak, hiszen szerződést kötni könnyebb úgy, hogy az indexelt tartalom jogtiszta. A Google viszont nyilván abban bízik, hogy a nagy mennyiségben beindexelt "szürke", vagyis jogilag tisztázatlan könyvtartalmak nagyobb népszerűségnek örvendenek majd. És az online hirdetések elhelyezéséhez már ez is bőségesen elég lenne.
Rubin is érzi, hogy a Google-nak ez lehet a stratégiája, és abban egyet is ért, hogy ez rövid távon kifizetődő lehet. Viszont szerinte ez a stratégia hosszabb távon nem fog működni, mert a "szisztematikus szerzőjog-sértés" vissza fog ütni. A Google-ellenes koalíció persze nem csak most, az online könyvindexelés felvirágzásakor kezdett formálódni.
Eddig is tiltakoztak
Korábban számos kiadóvállalat, zene- és filmipari cég, valamint tévécsatorna tiltakozott a Google megengedő politikája ellen. Elsősorban a hírszájtok tartalmait aggregáló Google News, valamint a Google-tulajdonban lévő YouTube videómegosztó szokta kiütni hétről hétre a biztosítékot valamelyik kiadóvállalatnál.
A Google sok esetben a tartalmak eltávolításával, vagy esetenként tartalomfelhasználási megállapodások kötésével igyekszik lehűteni a kedélyeket. Rendszerint azzal védekeznek, hogy ők csupán indexelik a különböző weben elérhető tartalmakat, amúgy pedig tekintettel vannak a nemzetközi jogszabályokra. S hitük szerint az olyan szolgáltatásaik, mint például a Book Search az indexelt tartalmak szerzőinek is kedveznek, hiszen ők is - az indexelés révén - nagyobb népszerűségre, s így talán plusz bevételekre is szert tehetnek.