Adalbert
6 °C
22 °C

Az első Porsche

2000.05.02. 15:55
Kapcsolódó cikkek (1)
Száz évvel ezelőtt a párizsi világkiállításra egy figyelemreméltó járművet vitt ki Jakob Lohner k.u.k. udvari kocsiszállító. Az elektromos meghajtású Lohner-Porsche konstruktőre az akkor 25 éves Ferdinand Porsche volt.
"Egy korszakalkotó újdonság"
A Wien-floridsdorfi gyárcsarnokból származó technikai megoldásokat ámulva szemlélte a kor szaksajtója. "Egy korszakalkotó újdonság" lelkendezett egy autós magazin, "ez az első létező átvitel nélküli jármű, hiszen eltűnt minden köztes hajtómű, fogaskerék, szíj és lánc."

A Porsche által kifejlesztett kerékagymotor valóban nem igényelt sebességváltót és hajtótengelyt, hiszen maga a kerék rotorként forgott a vázhoz rögzített egyenáramú motor állórészén. Ez a meghajtás jóformán mechanikus súrlódási veszteségek nélkül működött, és a hatásfoka elérte a példátlanul magas 83 százalékot.

Összesen mintegy 300 darab Lohner-Porsche készült ezzel a technikával. Az egyenként 115 kilogrammot nyomó első kerekekben elhelyezett elektromotorok normál üzemmódban 2,5 lóerőt teljesítettek. Ezzel a kétüléses autó 37 kilométeres csúcssebességre volt képes. A sietős sofőrök számára akár 50 kilométeres csúcssebességre is méretezhették a konstrukciót, de ezt a sebességet az autó csak 20 percen keresztül tudta tartani. A 410 kilogramm súlyú akkumulátorok egy feltöltéssel 50 kilométeres utazást tettek lehetővé.

Lohner-Porsche 10 és 35 ezer osztrák korona közti áron volt kapható
Felszereléstől függően egy Lohner-Porsche 10 és 35 ezer osztrák korona közti áron volt kapható. Ezzel a jármű lényegesen drágább volt, mint egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autó, és emiatt csak a vastag pénztárcájú vevők számára volt elérhető. Lohner-Porschét vezetett például Julius Meinl, a tehetős bécsi kávékereskedő, Pallavicini Sándor őrgróf, Egon von Fürstenberg fejedelem, Ludwig Stollwerck csokoládégyáros és Nathan Rothschild báró.

Ezek az uraságok egy felettébb jól kezelhető automobilnak örülhettek. Az akkori szaksajtó így írt róla: "A jármű nem mutat megcsúszást az éles kanyarokban, vagy a sima, trágyától szennyes kőburkolaton. Vagy legfeljebb éppen csak annyira csúszik meg, mint a lóvontatású kocsik, amelyeknél a sodródás rendkívül rövid ideig tart és csak ritkán ér el kellemetlen mértéket."

A Porsche találmány később a Holdra is eljutott: a NASA a legendás holdautó megépítésénél felhasználta a kerékagymotor elvét.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!