Az Európai Parlament által áprilisban elfogadott rendelet maximálja az EU-n belül fogadott és kezdeményezett hívások kis- és nagykereskedelmi díját is, írta meg az ITcafé. Sajnos a magyar szolgáltatók mindegyike, egységesen a legmagasabb díjat használja, így valódi verseny nem alakult és alakul ki a kisfogyasztói piacon – állítja a SciamuS. A telekommunikációs tanácsadó cég tapasztalatai szerint azonban a nagyobb fogyasztóknál a szolgáltatók hajlandóak kedvezményeket adni, így megfelelő tárgyalással jelentős, több 10 százalékos kedvezmény is elérhető.
A rendelet szabályozza továbbá az EU-n belüli sms-roaming díjainak kis- és nagykereskedelmi árát is. A nagykereskedelmi ár maximuma a rendelet értelmében 4 eurocent, ami kevesebb, mint 11 forint, miközben a hazai gyakorlatban a szolgáltatók egymást közt a belföldi SMS-ekért 14,40 forintot számláznak. Az új rendelettel így az a helyzet állt elő, hogy az Unión belül, de külföldről küldött sms olcsóbb lehet, mint a belföldi. Amennyiben a szolgáltatók nem csökkentik az áraikat, akkor a nagy sms-forgalmat bonyolító ügyfelek (például bankok) számára reális alternatíva lehet külföldi szolgáltatón keresztül indítani a belföldi sms-eket. Egyébként egyes kisfogyasztói csomagok esetében is előfordulhat, hogy olcsóbb külföldről sms-ezni, mint itthon – állítja a cég.
A mobiladatroaming kapcsán a rendelet kizárólag a nagykereskedelmi árakat szabályozza. Így a magyar szolgáltatók kiskereskedelmi áraira nincs előírás, aminek hatására az árak változatlanok maradtak, illetve egyikük (a T-Mobile) még emelt is. További fontos változás az Unión belüli, de külföldön kezdeményezett adatforgalommal kapcsolatban az elszámolási egység, amely 1 kB-ra változott. Ez azoknak a felhasználóknak kedvez, akiknél a tranzakciók száma magas, de a forgalom mértéke igen alacsony, ilyenek például a logisztikai cégek gépjármű-követési rendszerei. De más nagyfogyasztók is tudnak profitálni az új helyzetből, főleg hosszútávon – véli a SciamuS.
„Sajnálatos, hogy a szolgáltatók maguktól nem keresik a rugalmas, ügyfélbarát megoldásokat, ehhez európai uniós szabályok kellenek. Mivel azonban az adatroaming tekintetében nem történt igazi lépés, így a hazai szolgáltatók sem változtatnak, és ez továbbra is jelentős fejlődések, fejlesztések gátja" – magyarázta Bedő Erik, a cég tanácsadója.