Árpád
-1 °C
9 °C

Népszerűtlen Európa első 3G mobilszolgáltatása

2003.10.08. 09:21
Hiába a brutális hirdetési kampány és a videoátvitel lehetőségének megcsillantása, sehol sem tart előfizetőinek gyarapításában Európa első harmadik generációs (3G) mobilszolgáltatója, a hongkongi Hutchison Whampoa tulajdonában lévő, sajátos nevű 3. Hat hónappal indulása után mindössze 300 ezer előfizetőt gyűjtött Olaszországban és 155 ezret Nagy-Britanniában, ami igen valószínűtlenné teszi, hogy eléri az idei évre kitűzött célját: egy-egy millió ügyfél megszerzését mindkét országban.
A felhasználók panaszkodnak a hívások gyakori elvesztése miatt, szidják a nehézkes telefonokat és a feladatokhoz képest halovány akkumulátorokat. Többen közülük mintegy tartalékként még mindig magukkal hordják korábbi 2G-s készüléküket - derül ki a The Economist cikkéből.

A 3 különösen Nagy-Britanniában áll rosszul, e területen kénytelen volt áraival a 2G-s szolgáltatók alá kínálni. Emellett csökkentették a svédországi tarifákat is. Ha a dolgok így mennek tovább, az a 3G lényegét kérdőjelezheti meg. Az új generációs mobiltávközlés ígérete éppen az volt, hogy az értéknövelt szolgáltatásokkal - videotovábbítás, mobil-internetelérés stb. - kompenzációt nyújthat a szolgáltatóknak a beszédátvitelen a veszett árverseny miatt elszenvedett veszteségeikért. Ha a 3 igazából az olcsó beszédtovábbítással - nem pedig a drágább adatátvitellel - tud ügyfeleket szerezni, az a technikai generációváltás értelmét veheti el.

Nem volt piacérett

A helyzet szerencsére talán mégsem ilyen borús. Egyrészt a 3 egyből a 3G-vel kezdett, nem rendelkezett 2G-s hálózattal, következésképpen jelentős ügyfélbázissal és jól bevezetett márkanévvel. Emellett, hogy lenyúlja a piacot, olyankor vezette be az új technológiát, amikor az még nem volt teljesen piacérett. Emiatt különböző szállítóktól veszi például a zsebtelefonokat és a bázisállomásokat, amelyek nem mindig működnek együtt. Le kellett nyelnie azt, hogy reklámkampányainak korábbi főszereplője, a videoátvitel egyelőre nem elég vonzó a 2,5G-s hálózataikon képtovábbítást is kínáló konkurensek szolgáltatásaival szemben. A 3 ma már az olcsó beszéddel reklámozza magát (a megtakarítást a 3G-s technika teszi lehetővé), ami bejöhet, mivel ezzel elcsábíthatja konkurensei ügyfeleinek egy részét.

Fű alatt bevezetik

A verseny végeredménye az lesz, hogy a mobilcégek titokban fogják bevezetni a 3G-t, amely már márkajelzésként is elvesztette vonzerejét. A folyamat kiindulópontja az, hogy bár miközben 2,5G-s hálózataik kapacitása véges, új - képtovábbítást, hírek, játékok stb. letöltését magukban foglaló - szolgáltatásaikkal (Vodafone live!, T-Mobile t-zones, O2 Active) egyre több előfizetőjüket csábítják át a 2,5G-re. Amikor azonban ennek lehetőségei kimerülnek, bővítés gyanánt szép csendben bevezetik majd a 3G-s technológiát. Ahhoz, hogy a fogyasztók tényleg semmit se vegyenek észre ebből a váltásból, kisebb, könnyebben kezelhető 3G-s készülékekre lenne szükség. Ha igaz, jövőre már a boltokban is találkozhatunk ilyenekkel.