
További Mobil cikkek
Folyamatosan harcolunk a reklámok ellen. A tévében és az interneten megjelenő hirdetéseket simán eltüntethetjük, de az óriásplakátokkal kiszínezett utcán keveset tehetünk, kénytelenek vagyunk embernagyságú fogak, plakátemberek és agresszív szórólapozók közt lavírozva közlekedni.
Bármilyen idegesítőek is néha a hirdetőemberek, fontos szerepet töltenek be a reklámpiacon, hiszen helyfüggő információkat szolgáltatnak: a szomszédos utcában lévő nyelviskola új tanfolyama és a közeli cipőbolt 30-50-70 százalékos akciója egy adott területen releváns infó. Ezek a köztéri hirdetési formák új hightech társat kapnak, a bluetooth rádióhálózaton terjesztett reklámot, amely összetettebb tartalmakat közvetít.
Multimédiát mindenkinek
Tíz hónappal ezelőtt indult a BluePages fejlesztése, mondta Lőwy András, a Landmedia ügyvezető igazgatója. Cégei százezreket költöttek szórólapokra, de rájöttek, hogy van más megoldás az információk és reklámok terjesztésére. A bluetooth egyre több mobiltelefonban megtalálható, könnyen kezelhető, ráadásul ingyenes kommunikációs csatorna, nem úgy, mint a mobilhálózat.
Sokarcú a bluetooth, használható a wifi helyett az internet elérésére, segítségével vezeték nélküli fülhallgató, billentyűzet, egér vagy távirányító köthető a számítógépre vagy a telefonra, amennyiben a készülék támogatja e kiegészítők használatát. És ami legfontosabb, fájlokat lehet átküldeni egyik eszközről a másikra. Ez utóbbira épül a BluePages is, illetve arra, hogy a mobiltelefonok sokféle fájlt kezelnek; egyszerű szövegeket, képeket és videókat is meg tudnak jeleníteni.
A Landmedia készített egy berendezést, amely bérelt vonalon rácsatlakozik a cég központi szerverére, és onnan bármilyen adatot le tud tölteni a memóriájába. A berendezésről pedig a közelben levő felhasználók le tudják tölteni a tartalmakat mobiltelefonjukra, mondta Lőwy András. A bluetooth hotspot egyszerre húsz mobilt tud kiszolgálni (egy perc alatt több mint százat), és tíz másodperc alatt áttölt egy másfél perces videót. Most a Landmediának néhány tucat telepített berendezése van, de több ezer hotspotból álló országos hálózatot szeretne létrehozni.

A jelenlegi kampány keretein belül az Intermédia (az Epamédia cégcsoport tagja) a főváros húsz legforgalmasabb csomópontján biztosított helyet a BluePages hotspotoknak, és a közelükben levő citylight felületekre kikerültek a BluePagesre felhívó plakátok is. Ezzel a kampánnyal sok minden kiderült az utcán járó emberekről: a kihelyezett berendezések három hét alatt 2,3 milliószor észleltek bekapcsolt bluetooth készüléket, és százötvenezren töltöttek le tartalmakat. Minden letöltő egy csomagot kapott, amelyben öt-hat különféle tartalom van, csengőhangok, hírek, érdekességek.
Támad a plakát
Mindez nagyon is tetszhet a hirdetőknek, hiszen ki ne szeretné eljuttatni legújabb reklámszpotját több mint százezer ember mobiltelefonjára? Sokak számára azonban bosszantó lehet a bluetoothreklám, hiszen a mobiltelefon a legszemélyesebb használati tárgy, és nem szép dolog a magánszférát hirdetésekkel elárasztani. Ha egy boltban vagy egy moziban, azaz egy cég magánterületén kapjuk a reklámokat, nincs is probléma, de egészen más a helyzet, amikor közterületen bombázzák a mobiltelefonokat.
Az elektronikus hírközlési törvény (Eht.) az emberi beavatkozás nélküli, automatizált reklámozás esetére opt-in rendszert ír elő, ami annyit jelent, hogy kizárólag előzetes hozzájárulás után lehet reklámokat küldeni. Az Eht. viszont az emailreklámokkal foglalkozik, nem tér ki külön a bluetooth alapú megoldásokra. Az EU állásfoglalása szerint a bluetoothreklám nem spam. Lőwy András pedig azzal érvel megoldásuk mellett, hogy első bejelentkező üzenetük egyenértékű azzal, amikor valaki szórólapot nyújt az utcán, vagy becsenget a lakásba, hogy bedobhatja-e a reklámújságokat a postaládába.

A bluefóbia talán leküzdhető a technológia megismerésével. A BluePages berendezése folyamatosan szkennel, és ha talál egy mobilt, amelyen be van kapcsolva és látható a bluetooth, megpróbálja átküldeni a fájlokat. Ez a felkérés egy rendszerüzenetként jelentkezik: a mobiltelefon kiírja, hogy egy BluePages nevű eszköz fájlokat szeretne küldeni. Ezzel gyakorlatilag megfelel az Eht. által is előírt előzetes hozzájárulásnak; a reklámokat el lehet fogadni, vagy vissza lehet utasítani.
Úgy állították be a citylightban elhelyezett BluePages berendezéseket, hogy elutasítás esetén pár perc elteltével újra felvegyék a kapcsolatot a mobillal. Lőwy szerint erre azért van szükség, mert lehet, hogy a célszemély nem is nézte meg, hogy ki próbál üzenni neki. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a többszöri próbálkozást sokan zaklatásnak veszik. A mobil megfelelő beállításával azonban könnyen elkerülhetőek ezek az üzenetek, a bluetooth úgy is bekapcsolható, hogy a külvilág számára láthatatlan maradjon.
Tartalomszórás
A Landmedia nem szeretné, ha a BluePages csak a reklámokról szólna, érdekeltté akarják tenni az embereket a letöltésben. Az Intermédiával közösen a jövőben rendszeresen megjelenne citylight kampányokhoz kapcsolódó bluetooth hirdetésekkel, de azt tervezik, hogy az öt kiküldött tartalmi egységből csak egy lesz reklám. Tudnak küldeni videoklipeket, zeneszámokat, játékokat, sőt értékes helyfüggő tartalmakat is, például menetrendet vagy moziműsort.
Most a rendszer egyirányú, csak küldeni tud, de később interaktívvá válhat. Ez annyit jelent, hogy a felhasználók egy üzenet küldésével megadhatják, hogy milyen tartalmakra kíváncsiak. Ez hasznos lenne a turistáknak, akik így a saját nyelvükön kaphatnának információkat a környék szórakozóhelyeiről, éttermeiről, látnivalóiról, térképpel együtt.
Személyre szabott információk küldésére is alkalmas a BluePages, csakhogy a rendszer adatvédelmi okokból sem tartalmaz olyan beállítást, mely lehetővé tenné az adott telefon IMEI számának elérését. A telefon bluetoothazonosítóját ismeri fel a berendezés, így tudja kiszűrni az esetleges ismételt tartalomküldést. A bluetoothazonosítót egyik mobilszolgáltató sem regisztrálja, így a rendszer képtelen a felhasználó azonosítására. Erre lenne megoldás, ha az új technológia iránt érdeklődők regisztrálnának a szolgáltató weboldalán, és önként megadnák, hogy mi iránt érdeklődnek.
Máshol utálják
Külföldi példák azt mutatják, hogy a bluetooth alapú hirdetési rendszereket nagyon ügyesen kell kialakítani ahhoz, hogy ne menjenek az emberek agyára. Egyes külföldi mobilszolgáltatóknál úgy adnak el mobilokat, hogy a bluetooth alapból be van kapcsolva, és nem leállítható, és így a szolgáltatók szabadon küldhetnek hirdetéseket.
A HSBC bankóriás egy éven át kísérletezett bluetoothreklámokkal, és bár szerintük sikeres volt az akció, a BBC riporterei kizárólag panaszkodókat találtak, akik szerint a kéretlen üzenetek túlságosan tolakodóak. Talán akkor lehetnek sikeresek a reklámok, ha a felhasználók komoly kedvezményeket kapnak, az amerikai Virgin Mobile például ingyen beszédperceket ad a reklámpercekért cserébe.
