További Mobil cikkek
A természeti és a természetet alakító művi jelenségeket figyelő szenzorok, szenzorhálózatok azonban nemcsak a környezetben építhetők ki, hanem járművek és utasaik is hordhatják őket.
Az angliai Cambridge-ben például érzékelőkkel szerelték fel a kézbesítőfutárok kerékpárjait (egészen pontosan azok csomagtartóját): a ketyerék mobiltelefon segítségével egyrészt a levegő szennyezettségéről, szénmonoxid-, nitrogénoxid-, nitrogéndioxid-tartalmáról, másrészt a jármű pontos térbeli pozíciójáról „tudósítanak.” Az adatokat egy (azokat feldolgozó) kutatólaboratóriumba küldik el.
A Nokia és az O2 telefonszolgáltató segítségével létrehozott technológia vezeték nélküli érzékelőkön és a telefonon futó speciális programon alapul. Mivel a mobilok nemcsak széles körben terjedtek el, hanem egyre komolyabb számítási kapacitással rendelkeznek, „a drága hardver alternatíváját jelenthetik, és olyan helyekről is begyűjthetnek információt, amelyeket máskülönben nem monitoroznánk” – jelentette ki Eiman Kanjo, a Cambridge Egyetem Cambridge Mobile Urban Sensing (Cambridge mobil városi érzékelés, CamMobSens) projektjének tagja.
Kanjo és munkatársai légszennyezés-mérő érzékelőket, valamint mobiltelefonhoz Bluetooth-on keresztül kapcsolódó GPS egységeket bocsátottak a helyi biciklis kézbesítők rendelkezésére. A telefon folyamatosan gyűjti az adatokat, és küldi jelentéseit a laboratóriumnak. A kézbesítők ugyanúgy végzik munkájukat, mint máskor, miközben a CamMobSens kutatói kiderítik, mely anyagok jelentik a legfőbb veszélyt az adott főúton, utcán, téren, stb.
Az első teszteket követően sokat finomítottak az érzékelőkön: csökkentették méretüket, és a jelenleg televízió-távirányító nagyságú eszközök már a levegő széndioxid tartalmát is képesek mérni. A közeljövőben még kisebbek lesznek, és a tervek szerint kerékpáros futárokon kívül mások is – szinte mindenki, például gyalogosok táskájukhoz vagy zakójukhoz rögzítve, stb. – fogják használni.
A GPS egységet és az érzékelőt hamarosan összekombinálják, valamint igyekeznek kihasználni a beépített globális helymeghatározó rendszerrel rendelkező telefonokban rejlő lehetőségeket is. (Kanjo szerint a mai mobilok még nem elég fejlettek ahhoz, hogy valamennyi technológiát úgy lehessen beléjük integrálni, hogy tökéletes hatékonysággal működjenek. Viszont rövid időn belül ez az integráció sem fog problémát jelenteni.)
Az új technológiával ugyan nyilvánvaló, de közvetlenül kevésbé vizsgált jelenségek, például az asztma és a légszennyeződés közötti kapcsolat, azaz a beteg tünetei és a „rossz” levegő közötti összefüggések szintén vizsgálhatók. Esetleg megelőző kezeléseket is lehet majd végezni.