Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Mobilt a fedélzetre

2000.07.26. 18:38
Kapcsolódó cikkek (1)
A hordozható számítógépek és mobiltelefonok repülőúti használatának engedélyezését követeli a Portable Life mobil készülékekkel foglalkozó weblap szerkesztője és a hasonló nevű cég tulajdonosa, Gerry Purdy. Az érvényes szabályok világszerte tiltják a mobiltelefonok és egyéb kommunikációs eszközök használatát a repülés teljes időtartalma alatt, a hordozható számítógépeket pedig 10 perccel felszállás illetve leszállás előtt ki kell kapcsolniuk az utasoknak.
A Portable Life szerint értelmetlen a tiltás
Purdy szerint a jelenlegi teljes tiltás értelmetlen: a Szövetségi Repülésügyi Hivatalnak (FAA) be kéne mérnie a készülékek által kibocsátott sugárzást, és csak azokat tiltani, melyek valóban megzavarhatják a fedélzeti műszereket vagy a pilóták kommunikációját.

Bocsát-e ki a laptop műszereket megzavaró jeleket?

A Portable Life szerkesztője szerint a laptopok egyáltalán nem bocsátanak ki rádiójeleket, elektromágneses sugárzásuk csekély és nincs arra bizonyíték, hogy bárhogyan is veszélyeztethetnék a repülés biztonságát.

Az FAA szerint Purdynak nincs igaza: a Repülési Rádiótechnikai Bizottság (RTCA) nevű nonprofit szervezet 1996-os tesztje szerint bizonyos elektronikus készülékek megzavarhatják egyes fedélzeti műszerek, például a magasságmérő működését.

A szerkesztő érvelése szerint az FAA jelenlegi gyakorlata több ponton is hibás, mivel a repülőgépeken nem szűrik ki műszerekkel a bekapcsolva maradt telefonokat vagy egyéb készülékeket. A szerkesztő szerint ezzel komolytalanná válik a teljes tiltás.

Bár már léteznek a bekapcsolt telefonok felderítésére szolgáló készülékek, használatuk egyelőre nem terjedt el. A Malév szóvivője, Kocsi Margit kérdésünkre elmondta, hogy a légitársaság gépein felszállás előtt megkérik az utasokat, hogy a repülés ideje alatt tartsák kikapcsolva mobiltelefonjaikat, a fel- és leszállás időtartamára pedig kapcsolják ki egyéb készülékeiket is.

Komoly igény mutatkozik a légi kommunikációs szolgáltatásra

A cikk azzal gyanúsítja a légitársaságokat, hogy azoknak érdekében áll a kommunikációs eszközök fedélzeti használatának betiltása, mivel egyre több bevételre számítanak az ülések hátába épített elektronikából.

A laptopokat is ki kell kapcsolni
Az American Airlines legtöbb gépén az ülések hátába épített AT&T telefont használhatják az utasok, melybe laptopjuk modemcsatlakozója is illeszthető. A szolgáltatás ára ugyancsak borsos: az Egyesült Államokon belül az adót leszámítva 3,28 dollárba kerülnek percenként a belföldi hívások, és további három dollár a kapcsolási díj. Amerika légterén kívül még ennél is drágább a telefon: a műholdak segítségével bonyolított hívások kapcsolási díja öt dollár, a beszélgetés pedig percenként tíz dollárba kerül.

A Boeing az év elején jelentette be, hogy néhány éven belül valamennyi gépét nagysebességű Internetkapcsolattal szereli fel. A letöltésnél 5 megabites, feltöltésnél 1,5 megabites sávszélességű percdíjas szolgáltatás tarifája hozzávetőleg megegyezik majd a mobiltelefonok tarifájával.

A statisztikák szerint komoly igény mutatkozik a légi kommunikációs szolgáltatásra: az Egyesült Államok légi utasainak 48 százaléka üzleti úton jár, 70 százalékuk magával viszi laptopját, 83 százalékuk pedig mobiltelefonját. A mobiltelefonokat azonban, mint tudjuk, nem szabad repülés közben használni.

A Wired magazin szerint még ha az FAA esetleg engedélyezné is, a Szövetségi Távközlési Hivatal (FCC) hasonló értelmű tiltása továbbra is érvényben marad. A több ezer méter magasan bekapcsolt telefonok rádiójelei ugyanis egyszerre több bázisállomáshoz is eljuthatnak, megzavarva ezzel a mobilhálózatot.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.