
További Mobil cikkek
Tavaly decemberben jelent meg Magyarországon egy Telekom 4 nevű cég, amely már akkor jelezte, hogy virtuális mobilszolgáltatást indítana hazánkban. Magyarán a Vodafone, T-Mobile és Pannon hármas mellett e negyedik cégnél is versenybe szállna az előfizetőkért. Információnk szerint az új szolgáltató színre lépésére már nem is kell sokat várnunk, de most még nem tudni, hogy a társaság milyen technológiával jelenik majd meg.
Mitől virtuális egy szolgáltató?
A virtuális szolgáltató (MVNO, azaz mobile virtual network operator) úgy kínál mobilszolgáltatást az ügyfeleinek, hogy nem rendelkezik saját frekvenciával, tehát nincs rádiós hálózata, bázisállomásai, tornyai, ezeket ugyanis mind valamelyik mobilszolgáltatótól bérli.
Az MVNO többféle üzleti modell szerint működhet, egyesek alacsony árakkal és átlátható díjstruktúrával próbálnak sok előfizetőt szerezni. Mások viszont a legfejlettebb szolgáltatások iránt érdeklődő embereket próbálják célzottan megszólítani, mert így minden egyes ügyféltől nagy bevételt szerezhetnek. Vannak olyan cégek, amelyek a mobilszolgáltatást más márkához kapcsolják. Ebben az esetben a szolgáltatás kötődhet ruhamárkához, futballcsapathoz, vagy jól ismert kereskedelmi láncokhoz is.
Egy vezetékes szolgáltató is építhet a létező ügyfélbázisára, aminek rengeteg előnye van. A társaság már gyakorlatot szerzett egy kommunikációs hálózat üzemeltetésében, vannak informatikai szakértői, szerverei, számlázó rendszere és ügyfélszolgálata. Így kevesebb eszközt kell bérbe vennie a valódi hálózattal rendelkező mobilszolgáltatóktól, ezért kevésbé függ tőle, és több pénz maradhat a zsebében. Más iparágban tevékenykedő virtuális szolgáltatóknak azonban kockázatos sok saját eszközt vásárolniuk, mert ezek igen drágák, a haszonkulcs viszont alacsony.
Egy informátorunk szerint a Telekom 4 és az Invitel is előrehaladott tárgyalásokat folytat MVNO-témában, az utóbbi cég azonban nem kívánta kommentálni az értesülésünket. Az Invitel sajtóképviselője az Indexnek megírta, hogy a mobilitást is biztosító telekommunikációs szolgáltatóvá válásnak több alternatíváját is vizsgálják, ugyanakkor a GSM/3G technológiáknál tágabban értelmezik a mobilitás fogalmát. Az Invitel több olyan eszközzel is rendelkezik, amelyek jobb kiaknázásával mobilkommunikációt lehet a jövőben nyújtani.
Van még hely Magyarországon
Noha hazánkban több mobil-előfizetés van, mint amennyi ember, még mindig nőhet a piac, mert nagyon sok embernek még mindig nincs mobiltelefonja. Nemzetközi tapasztalatok valamint a Magyarországon készített üzleti tervekből kiszivárgott információk alapján egy MVNO kezdeti tőkeigénye 500 millió és 2,5 milliárd forint között van, a megtérülés pedig valahol a 100 000 és 150 000 ügyfél között érhető el. Ez a nemzetközi összehasonlításban viszonylag magas ügyfélszám annak köszönhető, hogy nálunk az átlagos egy ügyfélre eső mobil szolgáltatói bevétel (ARPU) nem túl magas. Ugyanakkor a fentiek szerint a piaci tartalékok nagyobbak Magyarországon.
