Natália
-3 °C
7 °C

Töpörödik a hangszeripar

2006.03.31. 15:06
Kapcsolódó cikkek (2)
Idén ezen a héten még biztosan megrendezték a Musikmessét, a hangszer- és stúdióipar legnagyobb európai kiállítását, és valószínűleg jövőre is megtartják, de a jelek nem túl biztatóak. Helyszíni riportunk a töpörödésről.

Aki olvasta tavalyi beszámolónkat, emlékezhet, hogy már ott is említettük: a zeneipar általános depresszója szép lassan, de biztosan leszivárgott a háttériparba is. A zene- és stúdióeszközök készítőit azonban a folyamat hatványozottan érte hátrányosan, hiszen a lemezeladások hanyatlásával párhuzamosan az ipart tíz éven keresztül magas fordulatszámon pörgető eszközfejlesztés is drasztikusan átalakult - ma már nem zsúfolásig berendezett stúdiókban, hanem szoftverek segítségével készül a (könnyű)zenei produkciók többsége, amelyeknek ugyanúgy megvan a maga feketepiaca a fájlcserélőkön.


Klikk a képre!

Mindettől függetlenül vagy sem, de a popzenei trend is markánsan elfordult az elektronikus hangzástól, egy nagy gitárreneszánsznak vagyunk tanúi; miközben minden szinte kiállító standja a tavalyi méretek töredékét teszi ki, és teljes pavilonok ürültek ki, a gitártéma az egyetlen, ahol számottevő előrelépés látszik. Több gyártó, több forgalmazó, óriási standok és óriási hangszerkollekciók, a gitárerősítővel szinonim arc, Jim Marshall a saját standján rocksztároknak is becsületére váló kígyózó sornak dedikál, a Gibsonnál a Live 8 híres Afrika-alakú gitárja millió sztárdedikációval vonzza a szemeket - a felhajtás még a kívülállót is lenyűgözné.

A technikai cégek egyike-másika is beült ebbe a csónakba: megjelentek az első USB-kimenetű gitárok (például az itthon is forgalmazott Behringer cégtől), amiket már nem erősítőbe, hanem laptopba kell dugni, a Budapesten hamarosan szintén megvásárolható IK Multimedia bárki gitárját USB-képessé teszi, és ha már benn van a jel a számítógépben, ott aztán a szoftverek valós időben megcsinálják bármelyik korszak gitárhangzását, az ötvenes évektől a trash metálig. Ilyenben utazik például a szoftverszintetizátorairól ismert Native Instrument, mely cég külön standot csempészett a gitárospavilonba, élőben demonstrálni a laptop-asszisztenciával működő gitárost.

Nem szűntek meg persze a szintetizátorok sem, csak az átütő újdonságok hiányoztak - a szoftveres hangszerek szépen előrefejlődtek néhány tizedverziónyit, a kézzelfogható hardverszintik esetében pedig újracsomagoltak egy-két hangkeltő motort gyártóik, hogy újabb alkalmazási területeket vegyenek be velük.

Tavaly azt írtuk, hogy az év hangszere a hetvenes évek legelején megjelent Minimoog volt, annyi utánzat lepte el a vásári negyedet. Az idei évre szinte ugyanez igaz, most viszont nem a koppintás, hanem maga a Moog cég szolgáltatta az érdekességet, megjelent ugyanis Little Phatty névre hallgató kis szintetizátoruk, amelynek hangzása a megtévesztésig hasonlít a nagy előd megszólalására, viszont sokkal korszerűbb: a hangkeltésért felelős, legendás analóg áramkörök itt szigorú digitális kontroll alatt vannak, aminek számtalan előnye van - és emellett a kezelőszervek kialakítása is jelzi, hogy 2006-ot írunk. A hangszer fejlesztését még természetesen a zseniális Bob Moog, minden szintetizátorok atyja kezdte meg, ám, mint az köztudott, ő tavaly nyáron egy gyors lefolyású agytumorban elhunyt, így a végső simításokat már kollégáinak kellett elrendezniük.

Élő szintetizátorlegendával viszont azért lehetett találkozni a vásárban, a holland Rob Papen ugyanis saját maga demonstrálta Blue nevű szoftverszintijének legújabb verzióját, méghozzá nem is egy pulpitusról, hanem egy kis standnál üldögélve. Ottjártunkkor természetesen mi sem úszhattunk meg egy részletes demonstrációt - Rob, aki nemcsak fejlesztő, hanem nagyon sikeres elektronikus zenész is jókedvűen performált kéttagú küldöttségünknek.


Nézze meg képeinkez!

A szoftveres szintiket áruló cégek egyébként rendkívül visszafogottan voltak jelen a kiállításon, még a két legnagyobb, a Native Instruments és az Arturia is csak egy-egy szerény kis területre költözött be, a többség viszont meg sem jelent; az ő üzletük a weben van túlnyomórészt, ott pedig egész évben kiállítás van.

Stúdiótechnikában az egyik legötletesebb megoldást a Rolandtól láttuk, ők az élő koncertekhez eddig nélkülözhetetlen kábelkötegeket tudják kiváltani egy közönséges Ethernet-kábellel, mivel Digital Snake rendszerük minden analóg hangjelet még a színpadon digitálissá alakít, amelyek így könnyen és olcsón szállíthatók nagyon jó minőségben a központi keverőpulthoz; ezek után természetesen célszerű, ha a pult ezeket a digitális jeleket képes fogadni és keverni, és nem kell visszafordítani őket analóggá.

Az M-Audio, a számítógépes kiegészítőket nagy mennyiségben gyártó amerikai vállalkozás, amely apró garázscégből vált óriássá (nemrég teszteltük egy berendezésüket az Indexen (http://index.hu/tech/mp3/hangs9361/) is), olyan prospektust tett ki a standra, amit aztán válogatás nélkül mindenki elvett - címlapján a Depeche Mode mosolyog egy halom termék között...