A Facebook kinyírja a blogolást

2010.02.04. 13:46
A közösségi oldalak és a mikroblogolás véget vetett a blogok divathullámának, legalábbis ezt állítja a Pew Internet and American Life Project felmérése.

A tanulmány szerint a 12 és 17 év közötti amerikai internetezők körében a 2006-os csúcspont óta a felére esett vissza azok aránya, akik blogot írnak, és ma már csak 14 százalékot tesznek ki. A 30 év felettiek között ugyenekkor lassú, de stabil növekedést mutatnak az adatok: 7 százalékról 11 százalékra nőtt a blogolók aránya négy év alatt. A közösségi oldalak elterjedtsége a tizenévesek körében ma sokkal nagyobb, mint a blogoké valaha is volt: 73 százalékot mértek.

A kutatást végzők szerint a jelenség oka a Facebook és a mikroblogok elterjedése, amely ugyan sok korlátozással, de hasonló felületet nyújtanak, mint egy blog. Azokat, akik a blogokban amúgy sem használtak ki minden technikai lehetőséget, nem zavarja a 140 karakteres méretlimit és a hasonló korlátok, ráadásul egyszerűbben, gyorsabban és rugalmasabban (például mobiltelefonról) érhetők el a mikroblogok és közösségi oldalak, mint a blogok szerkesztőfelületei.

A BBC a kutatásban részt vevő egyik válaszadó tinédzsert idézi, aki szerint hosszú szövegeket olvasni blogokon egyáltalán nem szórakoztató, a közösségi oldalakon viszont nagyon gyorsan lehet rövid üzenetekkel kommunikálni. Érdekes módon egyébként a Twitter használata nem terjedt el a fiatalok között, akik szinte az összes mikroblogot és közösségi oldalt nagy számban használják. A Twitterről viszont a legtöbben nem is igazán értik, hogy mire való.

A felmérés készítői szerint mindez nem jelenti a blogok közelgő halálát, inkább csak azt, hogy a kezdeti divathullám után a műfaj kiforrott és átalakult a használóinak a köre. A tanulmány szerint óriási változások közepében vagyunk éppen az internet elérésének módját illetően is: a felmérésben részt vevők 27 százaléka mondta, hogy telefonról is netezik, és 24 szézalék játékkonzolról. Ezek egyelőre másodlagos, kiegészítő módok csak az asztali számítógép vagy a notebook mellett: mindössze 7 százalék mondta, hogy kizárólag ezek nélkül csatlakozik a netre.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM